ERGENLİKTE ÜÇ TEMEL PSİKOLOJİK UNSUR: PSİKOLOJİK İHTİYAÇLAR, YETKİNLİK ALGILARI VE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ


Creative Commons License

Hamurcu H.

İksad Yayınevi, Ankara, 2023

  • Yayın Türü: Kitap / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: İksad Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Her bireyin karşılaması gereken psikolojik ihtiyaçları vardır. Bu ihtiyaçların karşılanmasında sahip olunan yetkinlik inançları büyük önem taşımaktadır. Bireyin psikolojik ihtiyaçlarının karşılanması psikolojik iyi olma düzeylerini de olumlu şekilde etkileyecektir.

Bu araştırmada ergenlerin psikolojik ihtiyaçları, yetkinlik inançları ve psikolojik iyi oluş durumlarının bazı özlük niteliklerine göre farklılaşma durumu  ve psikolojik ihtiyaçlar, yetkinlik inançları ve psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişki durumu incelenmiş,  psikolojik ihtiyaçlar alt ölçek puanlarının, yetkinlik inançları ve psikolojik iyi oluş durumlarını ne düzeyde açıkladığı incelenmiştir. Araştırmanın bağımsız değişkenleri ergenlerin cinsiyetleri, okul türleri, sınıf seviyeleri ve anne - baba eğitim durumlarıdır. Bağımlı değişkenleri ise psikolojik ihtiyaçlar, yetkinlik inançları ve psikolojik iyi oluş durumlarıdır.

Araştırmada Kayseri il merkezinde bulunan Anadolu lisesi, genel lise ve meslek lisesinde okumakta olan 1250 ergenden veri toplanmıştır.

Ergenlerin psikolojik ihtiyaçlarını belirleyebilmek için Heckert vd. (2000) tarafından geliştirilen ve Kesici (2008) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Yeni Psikolojik İhtiyaç Değerlendirme Ölçeği”; ergenlerin yetkinlik inançlarını belirleyebilmek için Muris (2001) tarafından geliştirilen ve Çelikkaleli vd. (2006) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Ergenlerde Yetkinlik Beklentisi Ölçeği”; psikolojik iyi oluş durumlarını belirleyebilmek için de, Ryff (2005) tarafından geliştirilen ve Akın (2008) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Psikolojik İyi Olma Ölçeği” kullanılmıştır.

Verilerin analizinde SPSS programının 16.0 versiyonu kullanılmıştır. Ergenlerin psikolojik ihtiyaçlar, yetkinlik inançları ve psikolojik iyi oluş puan ortalamalarının cinsiyet değişkeni açısından farklılaşma durumunu ortaya koymak amacıyla bağımsız gruplar için t testi kullanılmıştır. Psikolojik ihtiyaçlar, yetkinlik inançları ve psikolojik iyi oluş puan ortalamalarının okul türü, sınıf seviyeleri ve anne – baba eğitim durumları açısından farklılaşma durumunu ortaya koymak amacıyla tek yönlü varyans analizi kullanılmış, farklılaşmanın kaynağını belirleyebilmek için tukey testi uygulanmıştır. Ergenlerin psikolojik ihtiyaçlar, yetkinlik inancı ve psikolojik iyi oluş alt ölçeklerinden aldıkları puanlar arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson korelasyon tekniği kullanılmıştır. Psikolojik ihtiyaçların alt boyutlarının yetkinlik inançlarını ve psikolojik iyi oluşu ne düzeyde açıkladığını belirlemek amacıyla da çoklu regresyon analizi tekniği kullanılmıştır. 

Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular aşağıda verilmiştir:

  1. Ergenlerin psikolojik ihtiyaçları, yetkinlik inançları ve psikolojik iyi oluş durumları ile özlük nitelikleri arasındaki farklılaşmaya yönelik bulgular:

1.1.Ergenlerin psikolojik ihtiyaçları ile cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, anne – baba eğitim durumları arasındaki farklılaşmaya yönelik bulgular:

ü  Ergenlerin cinsiyetleri ile özerklik ve başatlık ihtiyaçları arasında anlamlı farklılık gözlenmiştir.

ü  Ergenlerin devam ettikleri okul türleri ile başarı, başatlık, özerklik ihtiyaçları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır.

ü  Baba eğitim durumları ile başarı ihtiyaçları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır.

1.2.Ergenlerin yetkinlik inançları ile cinsiyet, okul türü, sınıf seviyesi, anne – baba eğitim durumları arasındaki farklılaşmaya yönelik bulgular:

ü  Ergenlerin cinsiyetleri ile akademik ve duygusal yetkinlik inançları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır.

ü  Ergenlerin devam ettikleri okul türleri ile duygusal yetkinlik inançları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır.

1.3.Ergenlerin psikolojik iyi oluş durumları ile cinsiyet, okul türü, sınıf seviyesi, anne – baba eğitim durumları arasındaki farklılaşmaya yönelik bulgular:

ü  Ergenlerin cinsiyetleri ile yaşam amacı ve öz kabul iyi oluş durumları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır.

ü  Ergenlerin devam ettikleri okul türleri ile çevresel hâkimiyet ve diğerleriyle olumlu ilişkiler iyi oluş durumları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır.

ü  Ergenlerin sınıf seviyeleri ile yaşam amaçları iyi oluş durumları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır.

ü  Baba eğitim durumları ile özerklik ve bireysel gelişim iyi oluş durumları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır.

ü  Anne eğitim durumları ile diğerleriyle olumlu ilişkiler, yaşam amaçları ve öz kabul iyi oluş durumları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır.

  1. Ergenlerin psikolojik ihtiyaçları, yetkinlik inançları ve psikolojik iyi oluş durumları arasındaki ilişkiye yönelik bulgular:

ü  Ergenlerin başarı ihtiyacı ile psikolojik iyi oluşun bütün boyutları (özerklik, çevresel hâkimiyet, bireysel gelişim, diğerleriyle olumlu ilişkiler, yaşam amaçları, öz kabul) arasında anlamlı düzeyde ilişki bulunmaktadır.

ü  Ergenlerin ilişki ihtiyacı ile özerklik, diğerleriyle olumlu ilişkiler iyi oluş durumları arasında anlamlı düzeyde ilişki bulunmaktadır.

ü  Ergenlerin özerklik ihtiyacı ile çevresel hâkimiyet, bireysel gelişim, diğerleriyle olumlu ilişkiler, yaşam amaçları ve özerklik iyi oluş durumları arasında anlamlı ilişki bulunmaktadır.

ü  Ergenlerin başatlık ihtiyacı ile öz kabul, çevresel hâkimiyet, bireysel gelişim, yaşam amaçları ve özerklik iyi oluş durumları arasında anlamlı ilişki bulunmaktadır.

ü  Ergenlerin başarı ihtiyacı ile yetkinlik algısının bütün boyutları arasında anlamlı ilişki bulunmaktadır. İlişki ihtiyacı ile akademik ve sosyal yetkinlik boyutları arasında, özerklik ihtiyacı ile sosyal ve duygusal yetkinlik inancı arasında ayrıca başatlık ihtiyacı ile yetkinlik algısının bütün boyutları arasında anlamlı ilişki bulunmaktadır

ü  Ergenlerin akademik, duygusal ve sosyal yetkinlik inançları ile psikolojik iyi oluşun bütün boyutları (özerklik, çevresel hâkimiyet, bireysel gelişim, diğerleriyle olumlu ilişkiler, yaşam amaçları, öz kabul) arasında anlamlı ilişki bulunmaktadır.

  1. Ergenlerin psikolojik ihtiyaçlarının, yetkinlik inançları ve psikolojik iyi oluş durumlarını açıklamasına ilişkin bulgular:

ü  Psikolojik ihtiyaçların başarı ihtiyacı alt boyutu yetkinlik inancının bütün alt boyutlarını (akademik, duygusal, sosyal) pozitif yönde ve anlamlı şekilde açıklamaktadır.

ü  Psikolojik ihtiyaçların başarı ihtiyacı alt boyutu psikolojik iyi oluşun bütün alt boyutlarını (özerklik, çevresel hâkimiyet, bireysel gelişim, diğerleriyle olumlu ilişkiler, yaşam amaçları, öz kabul) pozitif yönde ve anlamlı şekilde açıklamaktadır.

ü  Psikolojik ihtiyaçların özerklik ihtiyacı alt boyutu sosyal yetkinlik inancını pozitif yönde ve anlamlı şekilde, akademik yetkinlik inancını ise negatif yönde ve anlamlı şekilde açıklamaktadır.

ü  Psikolojik ihtiyaçların özerklik ihtiyacı alt boyutu diğerleriyle olumlu ilişkiler ve özerklik iyi oluş boyutlarını pozitif yönde ve anlamlı şekilde, yaşam amaçları ve öz kabul iyi oluş durumlarını ise negatif yönde ve anlamlı şekilde açıklamaktadır.

ü  Psikolojik ihtiyaçların başatlık ihtiyacı alt boyutu sosyal yetkinlik inancını pozitif yönde ve anlamlı şekilde açıklamaktadır.

ü  Psikolojik ihtiyaçların başatlık ihtiyacı alt boyutu öz kabul, özerklik, çevresel hâkimiyet ve yaşam amacı iyi oluş durumlarını pozitif yönde ve anlamlı şekilde açıklamaktadır.

ü  Psikolojik ihtiyaçların ilişki ihtiyacı alt boyutu sosyal yetkinlik inancını pozitif yönde ve anlamlı şekilde açıklamaktadır.

ü  Psikolojik ihtiyaçların ilişki ihtiyacı alt boyutu diğerleriyle olumlu ilişkiler iyi oluş durumunu pozitif yönde ve anlamlı şekilde, öz kabul iyi oluş durumunu ise negatif yönde ve anlamlı şekilde açıklamaktadır.

Araştırma bulguları literatür ışığında tartışılmış, yorumlanmış ve bu doğrultuda önerilerde bulunulmuştur.