Öğretmenlerin Kolaylaştırıcı Liderlik Algılarının Görev Yapılan Okulda Bulunan Öğretmen Sayısına Bağlı Olarak Değişiminin İncelenmesi


Creative Commons License

Yaşar T., Yılmazer M. İ.

13. Uluslararası Sosyal Beşeri ve Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul, Türkiye, 1 - 03 Aralık 2022, ss.700

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.700
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Her alanda baş döndüren gelişim ve değişimlerin yaşandığı 21.yüzyılda eğitim-öğretimden ve okullardan beklenenler de aynı şekilde değişmiştir. Ezbere dayalı olan, sadece söylenenin yapıldığı eğitim-öğretim ortamlarının yerini hangi kademe olursa olsun yaparak-yaşayarak ve üreterek öğrenilen eğitim-öğretim ortamlarının alması çok büyük bir beklenti ve ihtiyaç haline gelmiştir. Bu ortamların oluşması için okul ortamlarının değişmesi gereklidir. Okullar, müdürlerinin sergiledikleri liderlik davranışlarına göre şekillenen ortamlardır. Liderlik çeşitlerinden olan Kolaylaştırıcı liderlikte güç, baskı ile okuldaki öğrenme ve çalışma ortamını düzenlemeye çalışan güç değildir; aksine işbirliği, yardımlaşma, fikir alışverişi ile paylaşılan güçtür. Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin kolaylaştırıcı liderlik algılarının görev yapılan okulda bulunan öğretmen sayısına göre değişimin incelenmesidir. Araştırma verileri 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Kayseri ilinde bulunan resmi ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlerden toplanmıştır. Araştırma grubu 540’si kadın 320’si erkek öğretmenden oluşmaktadır. Bu öğretmenlerin %11’i 1-20 arası; %25’i 21-40 arası; %29’u 41-60; %35’i de 61 ve üzeri öğretmen bulunan okullarda çalışmaktadır. “Kolaylaştırıcı Liderlik Ölçeği” ile toplanan verilerin SPSS programı ile analizi yapılmıştır. Öğretmenlerin kolaylaştırıcı liderlik algılarının görev yaptıkları okulda bulanan öğretmen sayısına göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği Anova testi ile incelenmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda anlamlı derecede farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Bu farklılığın 61 ve üzeri öğretmen bulunan okullardaki kolaylaştırıcı liderlik algısının diğer gruplarda bulunan öğretmenlerin algısından düşük olmasından kaynaklandığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgular ışığında okul müdürlerinin kalabalık okullarda kolaylaştırıcı liderlik vasıflarını sergilemesinin çok daha zor olduğu ve öğretmenlerin kolaylaştırıcı liderlik algılarının düştüğü yorumu yapılabilir.