Uluslararası Eğitim ve Bilim Kongresi, Antalya, Türkiye, 27 - 30 Ekim 2022, ss.1-2
Günümüzde
teknoloji ile gelişmelerde önemli ilerlemeler kaydedilmektedir. Uluslararası
toplumlar COVID-19 sürecinin de etkisiyle geçen iki yıl boyunca internete,
bilgisayarlara, bilgi ve iletişim teknolojilerine daha fazla ihtiyaç duymaya ve
kullanmaya başlamışlardır. Teknoloji geliştiricileri bu ihtiyacı daha ileriye
taşımak ve yeni ortamlar oluşturarak daha fazla kullanıcıyı kendilerine çekmek
için çeşitli çalışmalar gerçekleştirmektedirler. Bunlardan biri de 2021’in son
çeyreğinde gündeme gelen metaverse olarak adlandırılan sanal evren
çalışmalarıdır. İnternetin geleceği olarak da ifade edilen bu evrende insanları
temsil eden kişiselleştirilebilir karakterlerin yanı sıra dünyaya ait
alınabilir ve satılabilir ev, otomobil, arsa, yollar, galeriler vb. unsurlar da
bulunmaktadır. Bu evrene erişim daha çok sanal gerçeklik (virtual reality / VR)
ve artırılmış gerçeklik (augmented reality / AR) uygulamalarıyla mümkün olsa da
yakın gelecekte bilgisayarlar, oyun konsolları ve telefonlar aracılığıyla da
erişim sağlaması hedeflenmektedir. Teknolojide bu gelişmeler yaşanırken eğitim
alanında ise henüz sanal tur/müze (360o) ziyaretlerinden ve web 2.0
uygulamalarından yeterince yararlanılamadığı ifade edilebilir. Öğrenme-öğretme
sürecinde çeşitli nedenlerle ziyaret edilemeyen mekânlar sanal tur/müzeler ile
ziyaret edilebilse de öğrencilerde yeterli ilgi ve gerçeklik hissiyatını
uyandırmadığı söylenebilir. Bu kapsamda geleceğin teknolojisinde önemli bir yer
edinmesi beklenen sanal gerçeklik gözlüklerinden öğrenme-öğretme sürecinde yararlanılabilir.
Bu bağlamda araştırmanın amacı ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin sanal
gerçeklik gözlüğü ile gerçekleştirdikleri ziyaretlere ve yaşadıkları
deneyimlere ilişkin düşüncelerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma
yöntemlerinden fenomenolojinin kullanıldığı araştırma kapsamında 10 beşinci
sınıf öğrencisiyle yarı yapılandırılmış formlar aracılığıyla görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Veriler betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir.
Araştırma sonucunda gerçekleştirilen sanal gerçeklik ziyaretlerine ilişkin
öğrencilerin farklı deneyimler kazandıkları ve teknoloji ile sosyal bilgiler
derslerine ilişkin bakış açılarının olumlu yönde etkilendiği tespit edilmiştir.
Bu çalışma TÜBİTAK Bilim İnsanı Destekleme Daire Başkanlığı tarafından 2209-A
Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında
1919B012102838 başvuru numarasıyla desteklenmiştir.