Determining The Effects of Free Sessions on Epistemological Beliefs, Critical Thinking Disposition and Metacognitive Awareness of Nursing Students Taking Research Course


Creative Commons License

ÖZKAN F., ZİNCİR H., DAĞDELEN D.

Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.7, sa.1, ss.153-166, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç: Bu çalışma, felsefi seanslarla yapılan serbest oturumların, araştırma dersi alan hemşirelik öğrencilerinin epistemolojik inançlarına, eleştirel düşünme eğilimlerine ve üstbilişsel farkındalıklarına etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Çalışma öntest- sontest yarı deneysel araştırma olarak 177 öğrenciyle yapılmıştır. Etik onay alınmıştır. Çalışmada Öğrencileri Tanımlayıcı Form, Epistemolojik İnançlar Ölçeği, Üstbilişsel Farkındalık Envanteri, Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma dersleri; 10 hafta iki saat teorik ve iki saatte uygulama olarak yapılmıştır. Bulgular: Sontest Epistemolojik İnançlar Ölçeği toplam puanı, Üstbilişsel Farkındalık Envanteri toplam puanı ve Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği toplam puanı, öntest toplam puanlarından anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p = 0.00). Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği sontest puanı ile Üstbilişsel Farkındalık Envanteri’nin sontest puanı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r= 0.452, p= 0.000). Sonuç ve Önerileri: Çalışma sonucunda araştırma dersi kapsamında felsefi seanslarla yapılan serbest oturumların öğrencilerin epistemiyolojik inanaçlarını, üstbilişsel becerilerini ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmede yardımcı ve başarılı olduğu bulunmuştur. Hemşirelik eğitiminde farklı ders programlarına serbest oturumların müfredata dâhil edilmesi ve bu konuya yönelik araştırmaların arttırılması önerilmektedir.