Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.7, sa.1, ss.153-166, 2022 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu çalışma, felsefi seanslarla yapılan serbest oturumların, araştırma
dersi alan hemşirelik öğrencilerinin epistemolojik inançlarına, eleştirel düşünme
eğilimlerine ve üstbilişsel farkındalıklarına etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Çalışma öntest- sontest yarı deneysel araştırma olarak 177 öğrenciyle
yapılmıştır. Etik onay alınmıştır. Çalışmada Öğrencileri Tanımlayıcı Form, Epistemolojik İnançlar Ölçeği, Üstbilişsel Farkındalık Envanteri, Eleştirel Düşünme
Eğilim Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma dersleri; 10 hafta iki saat teorik ve iki saatte
uygulama olarak yapılmıştır.
Bulgular: Sontest Epistemolojik İnançlar Ölçeği toplam puanı, Üstbilişsel Farkındalık Envanteri toplam puanı ve Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği toplam puanı, öntest toplam puanlarından anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p = 0.00).
Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği sontest puanı ile Üstbilişsel Farkındalık Envanteri’nin sontest puanı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r=
0.452, p= 0.000).
Sonuç ve Önerileri: Çalışma sonucunda araştırma dersi kapsamında felsefi
seanslarla yapılan serbest oturumların öğrencilerin epistemiyolojik inanaçlarını,
üstbilişsel becerilerini ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmede yardımcı ve
başarılı olduğu bulunmuştur. Hemşirelik eğitiminde farklı ders programlarına serbest oturumların müfredata dâhil edilmesi ve bu konuya yönelik araştırmaların
arttırılması önerilmektedir.