Hemşirelik Öğrencilerinin Kendi Mesleki Yetkinliklerini Değerlendirme Aracının Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması: Metodolojik Çalışma


Ülker T., Korkmaz F.

Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, cilt.14, sa.3, ss.788-797, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2022
  • Dergi Adı: Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.788-797
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin yetkinlik seviye- sini belirlemeye yönelik geliştirilen“The Competency Inventory of Nur- sing Students” ölçüm arac ının geçerlik ve güvenirlik çal ışmasının yapılması amacıyla metodolojik olarak yap ılmıştır. Gereç ve Yön- temler: Araştırmanın örneklemini bir hem şirelik fakültesinde 2017- 2018 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında (14-31 Mayıs 2018) okuyan 335 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada orijinal adı “The Competency Inventory of Nursing Students” olan Hem şirelik Öğrencilerinin Yet- kinlik Ölçeği’nin Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır Türkçe uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik analizleri yapıl- mıştır. Ölçek 43 madde ve alt ı boyuttan oluşmakta ve 7’li likert tipi cevap seçenekleri içermektedir. Ölçeğin dil geçerliği için uzmanlar ta- rafından yapılmıştır. Ölçeğin kapsam geçerliği için 5 uzmandan görüş alınmış, gerekli düzeltmeler yapılmış ve ölçeğin kapsam geçerliği sağ- lanmıştır. Yapı geçerliliğini sağlamak için Aç ıklayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizleri yapılmıştır. Bulgular: Ölçeğin orijinali gibi 6 alt fak- törden oluştuğu ve toplam varyans ın %73,48’ini aç ıkladığı belirlen- miştir. Do ğrulayıcı faktör analizinde uyum indeksleri iyi uyum düzeyinde olduğu saptanmıştır. Ölçeğin güvenirlik analizinin sağlana- bilmesi için Cronbach alfa katsayısı hesaplanmış, alt boyutların güve- nirlik de ğerleri 0,799-0,974, ölçek toplam güvenirlik de ğeri 0,978 bulunmuş ve ölçeğin yüksek güvenirli ğe sahip oldu ğu belirlenmiştir. İki yarıya bölme yöntemi sonrasında Spearman Brown katsayısı 0,907 ve 2 bölüm aras ında 0,829’luk korelasyon oldu ğu belirlenmi ştir. Sonuç: Hemşirelik Öğrencileri Yetkinlik Ölçe ği'nin geçerli ve güve- nilir bir araç olduğu belirlenmiştir. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki yetkinliğinin değerlendirilmesinde kullanılabilecek geçerli ve güveni- lir bir araç Türk toplumuna kazandırılmıştır.
Objective: This methodological study aimed to test The Competency Inventory of Nursing Students (CINS) scale’s Turk- ish validity and reliability for assessment of nursing students compe- tency level. Material and Methods: This study consisted of 335 nursing students enrolled at a university faculty of nursing in the spring term of 2017-2018 educational year (May 14-31, 2018). In this study, Turkish adaptation, validity and reliability analyses of CINS carried out. The scale consists of 43 items and six dimension and in- cludes seven7-point Likert-type answer options. Scale’ made by ex- pert for language validity. For the content validity, 5 experts were consulted and the required corrections were made and the content va- lidity of the scale was ensured. Exploratory and Confirmatory Factor Analyzes were performed to ensure construct validity. Results: As a result the scale consisted of 6 sub factors like the original scale and those factors explained 73.48% of the total variance. Compliance in- dices in confirmatory factor analysis indicated good compliance level. The Cronbach’s alpha coefficient was calculated to provide reliabil- ity analysis of the scale, sub-dimensions’ values were found between 0.799 and 0.974 and the total value was 0.978, which indicated high reliability. Conclusion: As a result, it was determined that Nursing Students Competence Scale was a valid and reliable tool. The valid and reliable tool can be used to evaluate the professional competence of nursing students in Turkish population.