Atıf İçin Kopyala
Düzgüner T. T., Karabulut H., Kariper İ. A.
JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, cilt.12, sa.1, ss.179-199, 2022 (Scopus)
-
Yayın Türü:
Makale / Tam Makale
-
Cilt numarası:
12
Sayı:
1
-
Basım Tarihi:
2022
-
Doi Numarası:
10.30803/adusobed.1074325
-
Dergi Adı:
JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES
-
Derginin Tarandığı İndeksler:
Scopus, IBZ Online, International Bibliography of Social Sciences, Social services abstracts, Sociological abstracts, Worldwide Political Science Abstracts
-
Sayfa Sayıları:
ss.179-199
-
Erciyes Üniversitesi Adresli:
Evet
Özet
Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerine yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterliliklerini belirleyen ölçek geliştirmektir. İlgili araştırmada geliştirilen ölçeğin geçerlik ve güvenirlik kanıtlarını elde etmek amacıyla nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılarak seçilen örneklem grubu 400 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde ilk olarak alan yazın taranarak 47 madden oluşan madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin kapsam geçerliliğini sağlamak amacıyla uzman görüşleri alınmıştır. Uzman görüşü sonucunda taslak ölçek 40 maddeden oluşmaktadır. Geliştirilen ölçek beşli Likert tipindedir. Ölçeğin yapı geçerliliğine kanıt sağlamak amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Farklı örneklemler üzerinden yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda 34 madde 6 faktörlü bir ölçek elde edilmiştir. Ölçekte bulunan faktörler; “iletişim”, “bilgi okuryazarlığı”, “Eleştirel düşünme ve yaratıcılık”, “yaratıcı düşünme ve yenilik”, “bilgi teknoloji okuryazarlığı” ve “liderlik ve sorumluluk becerileri” şeklindedir. 34 madden oluşan ölçeğin genel güvenirliğini hesaplamak için Cronbach's Alpha katsayısı 0.92 olarak hesaplanmıştır. Araştırmacılara önerimiz farklı örneklemler üzerinde bu ölçeğin geçerlik-güvenirlik kanıtlarının elde edilmesi şeklindedir.