Yeşil/Eko/Çevresel/Sürdürülebilir İnovasyon Başlıklı Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi


Çalhan H.

4. International Scientific Research and Innovation Congress, İstanbul, Türkiye, 24 - 25 Aralık 2022, cilt.1, ss.405-420

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.405-420
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın temel amacı, yeşil inovasyon (eko/çevresel/sürdürülebilir) konusunda hazırlanmış lisansüstü tezlerin bibliyometrik profilinin belirlenmesidir. Bu amaç çerçevesinde Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) Ulusal Tez Merkezinde başlığında “yeşil inovasyon/inovatif/yenilik, eko-inovasyon/inovatif/yenilik, çevresel inovasyon/inovatif/yenilik ve sürdürülebilir inovasyon/inovatif/yenilik” kelimeleri Türkçe ve/veya İngilizce olarak yer alan tüm lisansüstü tezler taranmıştır. 15.10.2022 tarihinde iki aşamalı olarak, herhangi bir zaman ve alan sınırlaması yapılmaksızın, ilgili arama kelimeleriyle sistematik tarama yapılmıştır. Tarama sonucunda 31 lisansüstü tez tespit edilmiştir. Lisansüstü tezler yıl, yazım dili, tez türü, hazırlandığı üniversite, enstitü, anabilim dalı, anahtar kelimeler, ilişkilendirilen diğer değişkenler, çalışma türü, araştırma türü, araştırma tekniği, örnekleme türü, veri toplama tekniği, temas yöntemi, kullanılan veri analiz teknikleri ve Türkçe/yabancı kaynak kullanım düzeyleri gibi bazı parametreler çerçevesinde incelenmiş ve kategorize edilmiştir. Çalışmanın bulguları doğrultusunda yeşil inovasyon ile ilgili ilk tezin 1994 yılında hazırlandığı, 1994-2018 yılları arasında sadece beş tezin hazırlanmış olduğu, 2018 yılından itibaren konu üzerine hazırlanan tez sayısında artış yaşandığı tespit edilmiştir. Yeşil inovasyon başlıklı tezlerin en fazla İstanbul Üniversitesinde (%17,5), enstitüler içinde en fazla Sosyal Bilimler Enstitüsünde (%64,3) ve anabilim dalları arasında en fazla (%39,3) İşletme Anabilim Dalında hazırlanmış olduğu belirlenmiştir. Yeşil inovasyon tezlerinde en fazla işletme performansı (%14,3) değişkeninin ilişkilendirilerek birlikte çalışıldığı anlaşılmıştır. Çalışmanın sonuç bölümünde bulgular literatür ile tartışılmış ve lisansüstü düzeyde ortaya çıkan yeşil inovasyon konusundaki araştırma eksikliğine/ihtiyacına yönelik değerlendirmeler yapılmış, önerilerde bulunulmuştur. 

The main purpose of this study is to determine the bibliometric profile of graduate theses on green innovation (eco/environmental/sustainable). Within the framework of this purpose, the words "green innovation/innovative, eco-innovation/innovative, environmental innovation/innovative and sustainable innovation/innovative" in the title of the theses in Turkish and/or English were scanned in the National Theses Center of the Council of Higher Education (YÖK). A two-stage systematic search was conducted with relevant search words without any time and area limitations on 15.10.2022. As a result of the scanning, 31 postgraduate theses were identified. Graduate theses were examined and categorized within the framework of some parameters such as; year, written language, type of thesis, university, institute, department, keywords, associated variables, study type, research type, research technique, sampling type, data collection technique, contact method, data analysis techniques used and Turkish /foreign resource usage levels. In line with the findings of the study, it has been determined that the first thesis on green innovation was prepared in 1994, only five theses were prepared between 1994-2018, and there has been an increase in the number of theses prepared on the subject since 2018. It was determined that the theses titled green innovation were prepared mostly at Istanbul University (17.5%), at the Social Sciences Institute (64.3%) and at the Department of Business Administration (39.3%) the most. It has been understood that in green innovation theses, mostly business performance (14.3%) variable is associated and worked together. In the conclusion part of the study, the findings were discussed with the literature and the lack/need of research on green innovation at the graduate level was evaluated and suggestions were made.