İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt.9, sa.1, ss.65-72, 2024 (Hakemli Dergi)
Amaç: Hemşirelik öğrencilerinin perinatoloji servisi klinik uygulama sürecinde travmatik
doğum algısı, doğum korkusu ve empati becerilerinin belirlenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipteki araştırma evrenini bir devlet üniversitesinin
hemşirelik bölümü öğrencileri oluşturmuştur. Örneklem 2021-2022 öğretim yılında
perinatoloji servisinde klinik uygulamaya çıkan ve dâhil edilme kriterlerini karşılayan
126 kadın hemşirelik öğrencisidir. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Gebelik Öncesi Doğum
Korkusu, Ölçeği Travmatik Doğum Algısı Ölçeği ve Toronto Empati Ölçeği ile perinatoloji
servisi klinik uygulama öncesi ve sonrası toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin klinik uygulama öncesi %73,1’i, uygulama sonrası ise %50,8’i
ileride çocuk sahibi olmak istediklerini belirtmişlerdir. İleride vajinal yolla doğum yapmak
istediğini belirten öğrenciler klinik uygulama öncesi %62,7 iken, sonrasında %57,9’dur.
Öğrencilerin klinik uygulama öncesi ve sonrasında doğum korkusu (40,82±11,18;
41,65±12,27), travmatik doğum algısı (65,92±25,80; 66,84±28,97) ve empati puanlarının
(56,34± 5,97; 56,23± 5,80) benzer olduğu saptanmıştır (p>0,05). Öğrencilerin hem klinik
uygulama öncesi (r=0,709 p<0,01) hem de sonrası travmatik doğum algısı ve doğum
korkuları arasında (r=0,794 p<0,01) pozitif yönlü güçlü düzeyde bir ilişki bulunmaktadır.
Sonuç: Öğrencilerin klinik uygulama öncesi ve sonrası doğum korkusu, travmatik
doğum algısı ve empati eğilimlerinde anlamlı bir değişiklik olmamıştır. Öğrencilerin
bakım verdiği kadın grubundan bir kadın olarak doğum korkusu, doğumun travmatik
algılanması ve empati bakımından etkilenmemiş olması profesyonel bilgi birikimi ve
davranış açısından önemli kabul edilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Hemşirelik öğrencileri, perinatoloji klinik uygulaması, doğum
korkusu, travmatik doğum algısı, empati.