Turizm İşletmelerinde Anlamlı İş


Creative Commons License

Çeşmeci N.

Güncel Yaklaşımlarla Turizm İşletmelerinde Örgütsel Davranış 1, UYGUNGİL ERDOĞAN Selen,ÖZGEN ÇİĞDEMLİ Aslı Özge, Editör, Detay Yayıncılık, Ankara, ss.78-96, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Detay Yayıncılık
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.78-96
  • Editörler: UYGUNGİL ERDOĞAN Selen,ÖZGEN ÇİĞDEMLİ Aslı Özge, Editör
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İşler, insanların maddi kazanç sağlamalarına, karşılığında ise topluma yönelik değerler üreterek bunları sunmalarına olanak sağladığı gibi, hayatlarının büyük bir bölümünü geçirdikleri bir ortam ve uğraş alanıdır. Bireylerin işlerinden memnun olmaları ve yaptıklarının herkes için faydalı ve değerli oldu- ğunu bilmeleri, öncelikle kendi iyi oluşları, sonrasında ise çalıştıkları örgüt ve toplumun tamamı için önem taşımaktadır. Sıklıkla işe yönelik memnuniyetin belirleyicilerinden birinin anlamlı iş olduğu ifade edilmekle birlikte, bu durum araştırma sonuçlarıyla da desteklenmiştir. Anlamlı iş, sadece iş tatminini arttırmakla kalmamakta, anlamlılık başka bileşenlerle bir araya geldi- ğinde, mutluluk için de bir ön koşul olarak görülebilmektedir. Bu nedenle, her şeyde “anlam aramaya programlanmış” bir varlık olarak (Baumeister ve Vohs, 2002: 613) insanoğlu işyerinde ve yaptığı işte de sürekli bir anlamlılık arayışı içerisindedir.

Anlamlı iş kavramı hem çalışanlar hem de işverenler için çok değerli olsa da örgütsel davranış ve yönetim literatüründe ancak son yıllarda önemine yakı- şacak seviyede dikkat çekmeye başlamıştır (Scroggins, 2008). Sadece çalışanların değil, aynı zamanda girişimcilerin de iş kurarken ve girişimci olmaya karar verirken, temel motivasyon unsurlarından birisinin anlamlı bir işe sahip olmak olduğu belirtilmektedir (Jayawarna, Rouse ve Kitching, 2013; Stephan, Hart ve Drews, 2015). Anlamlı işin kaynaklarına büyük ilgi bulunmakta, çünkü iş anlamlılığının oluşturulması veya yenilenmesi çalışan motivasyonunu ve işe bağlılığını teşvik etmek için kayda değer bir yöntem olarak görülmektedir (May, Gilson ve Harter, 2004). Bunun yanı sıra, anlamlı işle bağlantılı en yaygın ardıllar (sonuçlar) arasında iş tatminiyle birlikte, işe bağlılık ve işe tutkunluk gibi çıktılar da bulunmaktadır. Aynı zamanda bu çıktıların kendileri de işin anlamlı olarak algılanmasına yol açabilmektedir (Allan vd., 2019). Bütün bu çıktılar nedeniyle son yıllarda araştırmacılar anlamlı iş kavramını ve işi anlamlı kılan unsurları incelemeye giderek daha fazla yönelmektedir (Martela ve Pessi, 2018).

Bu bölümde, öncelikle anlamlı iş kavramının kuramsal altyapısına yönelik bilgi verilerek, yönetim ve örgütsel davranış literatüründe kavramı incelemeye yönelik ortaya çıkmış olan farklı yaklaşımlar ele alınacaktır. Bunun yanı sıra, takip eden kısımda anlamlı iş kavramının ölçümüne yönelik oluşturulmuş ve yaygın kullanılan ölçekler ve bunların özelliklerine kısaca değinilecektir. Çalışmanın son bölümünde ise turizm alanında anlamlı iş kavramını konu alan veya kavramı araştırma değişkenlerinden biri olarak kullanan araştırmalara ve bunların temel bulgularına yer verilecektir.