Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları Dergisi, cilt.6, sa.1, ss.25-44, 2021 (Hakemli Dergi)
Mimarlık ürünü, fiziksel olgulardan, kültürel, sosyal ve ekonomik şartlardan, dil, din, kültür gibi kavramlardan
etkilenen somut bir dışavurum öğesidir. Mimari ürünün çevresi ile ilk iletişim kurduğu yer ise yapının cephesidir.
Cephe, örten olma hali bakımından içeride mekân dışarıda sınır oluşturarak hem kullanıcıya hem topluma hizmet
etmektedir. Geçmişten günümüze insanları, yaşamı, çevreyi etkileyen mimarlıktaki dönüşümü konargöçer
yaşamdan bilgi çağı teknolojisi ile şekillenen günümüze uzanan, cephenin yapıda dış duvardan tasarım yüzeyine
dönüşmesini kapsayan uzun bir süreçtir. Günümüzde cephe yapıyı tümü ile sarmalayan önü, arkası, sağı ve solu
olmayan bir arayüze dönüşmüştür. Çalışmada mimarlık ürününün cephesinin dönüşüm süreci değerlendirilirken
yapıya ait yapım tekniği ve estetik özellikler bakımından tarihsel süreçte hem yapımda hem de estetik özellikleri
etkilemesi göz önünde bulundurularak birincil ve ikincil kırılma noktaları belirlenmiştir. Çalışmada cephenin
yapının dış duvarı olmaktan sıyrılıp arayüze evrilmesi ve yapıdaki katman, tasarım ve kurgu dönüşümü tarihsel
perspektif bağlamında değerlendirilerek bulguların gelecekteki tasarımlar için yol gösterici olması
amaçlanmaktadır.
The product of architecture is a tangible expression element influenced by physical phenomena, cultural, social
and economic conditions, and concepts such as language, religion, and culture. The facade is the architectural
product’s first communication place. The facade serves both the user and the society by creating a border inside
and outside, in terms of its covering state. It is a long process that involves the transformation of the facade from
the exterior walls to the design surface of the architectural product. Today, the facade has transformed into an
interface that has no front, back, right and left, which completely surrounds the building. Two breaking points
were determined while evaluating of the transformation of architectural product. In this study, it is aimed that
design and fiction of the architectural transformation that are evaluated in the context of historical perspective
and findings are aimed to be a guide for future designs.