4. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları Sempozyumu, Van, Türkiye, 20 Ekim - 22 Kasım 2022, ss.287-288
Türk İşaret Dili (TİD) eğitimi, ağır işitme yetersizliği olan bireyler için toplumsal
yaşamda yer edinebilmeleri; olmayan bireyler için ise onlarla iletişim kurma noktasında ciddî
bir gereksinimdir. Ağır işitme yetersizliği olan bireyler için ana dili olma niteliği taşıyan TİD’in
eğitimi ve bu eğitimlerin yaygınlaştırılması, onların akademik, sosyal ve psikolojik gelişimleri
için yaşamsal değer taşımaktadır. 1889 yılında Dilsiz ve Âmâlar Mektebi olarak açılıp Yıldız
Sağırlar Okulu olarak devam ettikten sonra farklı adlarla açılıp kapanan okullarda TİD eğitimi
yaygınlaşmaya başlamış fakat hâlâ yeterli gelişimi gösterememiştir. Bu çalışmada TİD ve
eğitimi kapsamında Kayseri il sınırları içinde mevcut durumu çok boyutlu olarak incelemek
amaçlanmaktadır. Çoklu durum araştırması olarak desenlenen bu çalışmada ildeki TİD eğitimi
verileri ilgili; öğrenci, veli, öğretmen ve kurum yöneticilerinden oluşan çalışma grubundan yarı
yapılandırılmış ‘‘Öğrenci Görüş Formu’’, ‘‘Öğretmen Görüş Formu’’, ‘‘Veli Görüş Formu’’
ve ‘‘Yönetici Görüş Formu’’ kullanılarak yapılan görüşmelerle toplanmıştır. Ayrıca gözlemler
yapılarak veriler desteklenmeye çalışılmıştır. Toplanan veriler kodlanarak çift döngülü içerik
analizi ile çözümlenmiştir. Böylece Kayseri’de TİD eğitiminin mevcut durumu en ince
ayrıntılara yer verilerek betimlenmeye çalışılmıştır. Çalışmada, TİD eğitimi veren öğretmenler
arasında görev öncesinde TİD eğitimi alanların sayısının yetersiz olduğu, bütün grupların
rehberlik ve koordinasyon açısından desteğe ihtiyaç duyduğu ve TİD eğitimiyle ilgili proje ve
araştırmalarda ilgisiz kalındığı bulguları ile öğretmenler, öğrenciler ve veliler arasında sürekli
ve olumlu bir iletişim bağı kurulmuş olması dikkat çekmektedir. Bu çalışma, Kayseri’de Türk
İşaret Dili eğitimini müstakil ve çok yönlü olarak ele alan ilk çalışma olmasıyla öne çıkmakta,
araştırmacı ve eğitimciler bakımından dikkat çeken bulgular ortaya koymaktadır