4. Uluslararası Eğitim Bilimleri Sempozyumu, Antalya, Türkiye, 3 - 05 Mayıs 2018
Bu araştırma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında kullanılan ortaokul beşinci sınıf fen bilimleri
ders kitabının fen bilimleri öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesini amaçlamıştır.
Çalışma, nicel araştırma yönteminin deseni olan tarama kullanılarak yapılmıştır. Çalışmanın
örneklemini Malatya ilinde farklı ortaokullarda görev alan 134 fen bilimleri öğretmeni
oluşturmaktadır. Çalışmada fen bilimleri ders kitabı değerlendirme ölçeği kullanılmıştır.
Ölçek, alan yazın taraması yapılarak düzenlenmiş olup, tasarım-düzen, içerik, dil-anlatım ve
değerlendirme boyutlarını içeren toplam 26 maddeden oluşmaktadır. Oluşturulan ölçeğe
gerekli geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış ve Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0.941
olarak bulunmuştur. Verilerin analizi SPSS kullanılarak yapılmıştır. Yürütülen istatistiksel
işlemler, beşinci sınıf fen bilimleri ders kitabının belirlenen boyutlara göre
değerlendirilmesinde, cinsiyete ve mesleki kıdeme göre istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılığın bulunmadığını, belirlenen boyutlara katılımcıların genel olarak orta düzeyde
katıldıklarını göstermiştir. Elde edilen bulgular, ders kitabında soru sayısının arttırılmasını ve
ünitelerdeki konulara ait kavram yanılgılarının ders kitabında verilmesi gerektiğini
göstermektedir. Etkili bir fen bilimleri ders kitabı için önerilerde bulunulmuştur.