Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.28, ss.81-86, 2019 (Hakemli Dergi)
ÖZ
Giriş: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin hasta güvenliği konusunda bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla
yapılmıştır.
Gereç Yöntem: Araştırmanın evrenini bir üniversitenin
hemşirelik bölümünde öğrenim gören ikinci, üçüncü ve
dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Örneklem
seçiminde evrenin tamamına ulaşılması hedeflenmiştir.
Çalışma sonunda evrenin %79’una ulaşılarak 551 öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır. Veriler anket formu
ile toplanmıştır. Etik kurul onayı, kurum izni ve bireylerden yazılı olur alınmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin çoğunun (%
77.3) hasta güvenliği konusunda yetersiz düzeyde bilgi
sahibi olduğu belirlenmiştir. Tıbbi hataları önlemeye
yönelik uygulamalar (%59.7) ve hata ile karşılaşıldığında izlenmesi gereken yol konusunda (%44.8) çoğunun
bir görüşü olmadığı tespit edilmiştir. Çalışmaya katılanların %89.3’ ünün hasta güvenliğine ait riskleri belirleme, planlama, uygulama ve değerlendirmenin hemşirelik rolü olduğunu ifade etmelerine rağmen, sadece %
24.7’ sinin oluşturulmuş hasta güvenliği uygulamalarına destek olmayı hasta güvenliğinde hemşirelik rolü
olarak gördüğü belirlenmiştir.
Sonuç: Sonuç olarak öğrencilerin çoğunun hasta güvenliğinde hemşirenin rolleri, tıbbi hataları önlemeye yönelik uygulamalar ve tıbbi hata ile karşılaşıldığında
izlenmesi gereken yol konularında bilgilerinin yetersiz
olduğu belirlenmiştir.
Anahtar kelimeler: Hasta güvenliği, hemşirelik öğrencileri, tıbbi hatalar
ABSTRACT
Introduction: This study was conducted to determine
the knowledge level of nursing students about patient
safety.
Materials and Methods: The universe of the study
consisted of second, third and fourth grade students
studying in the nursing department of a university. In
the sample selection, it is aimed to reach the whole
universe. At the end of the study, 79% of the universe
was reached and the study was completed with 551
students. Data were collected by questionnaire form.
Ethics committee approval, institutional permission and
written consent of individuals were obtained.
Results: It was determined that most of the students
(77.3%) had insufficient knowledge about patient
safety. It was found that most of them did not have any
opinion about the practices to prevent medical errors
(59.7%) and the way to be followed when errors were
encountered (44.8%). Although 89.3% of the
participants stated that planning, implementing, and
evaluating the risks related to patient safety had a
nursing role, only 24.7% of them considered supporting
the established patient safety practices as nursing role
in patient safety.
Conclusion: As a result, it was determined that most of
the students had insufficient knowledge about the roles
of the nurse in patient safety, applications to prevent
medical errors and the way to be followed when
medical errors were encountered.
Keywords: Patient safety, nursing students, medical
mistakes