ASES INTERNATIONAL SOCIAL SCIENCES CONFERENCE, Diyarbakır, Türkiye, 27 - 29 Mayıs 2022, ss.491-508
Bu çalışmada fen bilimleri öğretmenlerinin bilim uygulamaları derslerinde STEM öğrenme modeline yönelik
düşünceleri araştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış, desen olarak ise fenomenoloji tercih
edilmiştir. Amaçlı örneklem yönteminin bir türü olan ölçüt örneklemesine göre katılımcılar seçilmiştir. Ölçüt
olarak ise bilim uygulamaları dersinde STEM öğrenme modelini uygulayan öğretmenler tercih edilmiştir.
Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Kayseri ili Melikgazi ilçesinde görev yapmakta
olan 7 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. İki kadın ve beş erkek katılımcı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Dolayısıyla, çalışmada veri toplama aracı olarak 14 açık uçlu sorudan oluşan yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmelerden ZOOM programı üzerinden yapılmış ve
katılımcılardan izin alınarak görüşmeler ses kaydına alınmıştır. Ses kayıtları yazıya döküldükten sonra kodlar,
kategoriler ve temalar oluşturularak içerik analizi yapılmıştır. Doğrudan alıntılar yapılarak bulgular sunulmuştur.
Çalışma sonucunda fen bilimleri öğretmenlerinin STEM öğrenme modelini farklı sınıf düzeylerinde yaptıkları,
STEM öğrenme modelinin öğrencilerin motivasyonuna, bilim uygulamaları dersine olan tutuma katkıda
bulunduğu, ders içeriğine uygun olduğu, STEM öğrenme modelinin uygulanmasında basit malzemeleri tercih
ettikleri, öğrencilerin girişimcilik becerilerine ve 21. Yüzyıl becerilerini kazanmalarına olumlu etkilerinin olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Diğer yandan fen bilimleri öğretmenleri bilim uygulamaları dersinde STEM
entegrasyonunda ve STEM içerisindeki disiplinlerin tamamına yaptıkları etkinliklerde yer verme noktasında sorun
yaşadıklarına değinmişlerdir. Bunların dışında bilim uygulamaları ders saatlerinin azlığının STEM etkinliklerini
yapma açısından öğretmenlere olumsuz etkilerinin olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenler, kendilerine rehberlik
edecek STEM etkinliklerinin bulunduğu bir klavuz kitabının olmamasının STEM öğrenme modelini bilim
uygulamaları derslerinde STEM etkinlikleri yapmalarını olumsuz etkilediğini belirtmişlerdir. Bu sonuçlardan yola
çıkarak STEM etkinlikleri içeren bilim uygulamaları ders kitabının hazırlanarak öğrenci ve öğretmenlerin
kullanımına sunulmasının okullarda uygulama birliğinin oluşması açısından ve genel olarak STEM etkinliklerinin
yaygın kullanımı konusunda öğretmenlere faydalı olacağı önerisinde bulunulmuştur. Ayrıca bu etkinliklerin
yapılabilmesini kolaylaştırması açısından bilim uygulamaları ders saatlerinin artırılmasının olumlu etkileri olacağı
önerilmiştir.