FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN BİLİM UYGULAMALARI DERSLERİNDE YAPTIKLARI STEM ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ


Creative Commons License

Ağca E., Bektaş O.

ASES INTERNATIONAL SOCIAL SCIENCES CONFERENCE, Diyarbakır, Türkiye, 27 - 29 Mayıs 2022, ss.491-508

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Diyarbakır
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.491-508
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada fen bilimleri öğretmenlerinin bilim uygulamaları derslerinde STEM öğrenme modeline yönelik

düşünceleri araştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış, desen olarak ise fenomenoloji tercih

edilmiştir. Amaçlı örneklem yönteminin bir türü olan ölçüt örneklemesine göre katılımcılar seçilmiştir. Ölçüt

olarak ise bilim uygulamaları dersinde STEM öğrenme modelini uygulayan öğretmenler tercih edilmiştir.

Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Kayseri ili Melikgazi ilçesinde görev yapmakta

olan 7 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. İki kadın ve beş erkek katılımcı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler

gerçekleştirilmiştir. Dolayısıyla, çalışmada veri toplama aracı olarak 14 açık uçlu sorudan oluşan yarı

yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmelerden ZOOM programı üzerinden yapılmış ve

katılımcılardan izin alınarak görüşmeler ses kaydına alınmıştır. Ses kayıtları yazıya döküldükten sonra kodlar,

kategoriler ve temalar oluşturularak içerik analizi yapılmıştır. Doğrudan alıntılar yapılarak bulgular sunulmuştur.

Çalışma sonucunda fen bilimleri öğretmenlerinin STEM öğrenme modelini farklı sınıf düzeylerinde yaptıkları,

STEM öğrenme modelinin öğrencilerin motivasyonuna, bilim uygulamaları dersine olan tutuma katkıda

bulunduğu, ders içeriğine uygun olduğu, STEM öğrenme modelinin uygulanmasında basit malzemeleri tercih

ettikleri, öğrencilerin girişimcilik becerilerine ve 21. Yüzyıl becerilerini kazanmalarına olumlu etkilerinin olduğu

sonucuna ulaşılmıştır. Diğer yandan fen bilimleri öğretmenleri bilim uygulamaları dersinde STEM

entegrasyonunda ve STEM içerisindeki disiplinlerin tamamına yaptıkları etkinliklerde yer verme noktasında sorun

yaşadıklarına değinmişlerdir. Bunların dışında bilim uygulamaları ders saatlerinin azlığının STEM etkinliklerini

yapma açısından öğretmenlere olumsuz etkilerinin olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenler, kendilerine rehberlik

edecek STEM etkinliklerinin bulunduğu bir klavuz kitabının olmamasının STEM öğrenme modelini bilim

uygulamaları derslerinde STEM etkinlikleri yapmalarını olumsuz etkilediğini belirtmişlerdir. Bu sonuçlardan yola

çıkarak STEM etkinlikleri içeren bilim uygulamaları ders kitabının hazırlanarak öğrenci ve öğretmenlerin

kullanımına sunulmasının okullarda uygulama birliğinin oluşması açısından ve genel olarak STEM etkinliklerinin

yaygın kullanımı konusunda öğretmenlere faydalı olacağı önerisinde bulunulmuştur. Ayrıca bu etkinliklerin

yapılabilmesini kolaylaştırması açısından bilim uygulamaları ders saatlerinin artırılmasının olumlu etkileri olacağı

önerilmiştir.