Türk Dünyasına İlişkin Eğitim Bilimleri Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi


Öner G., Kırpık C., Binekci Ö.

II. Uluslararası Oğuz Boyları Sempozyumu, Kayseri, Türkiye, 25 - 26 Ekim 2022, ss.1

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kayseri
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tarih boyunca Avrupa, Asya ve Afrika kıtalarında hüküm süren Türkler, her coğrafyaya uyum sağlayarak bulundukları yerlerde yeni devletler kuran ender milletlerden biri olduğu söylenebilir. Nitekim Türkler Orta Avrupa’dan Anadolu’ya, Mezopotamya’dan Fas’a, Kafkaslar’dan Rusya steplerine, dahası tarih boyunca homojen bir coğrafyada bulunmuş Mısır, Çin ve Hindistan’da dahi devletler kurdukları bilinmektedir. Dünya karası üzerinde yaklaşık 3000 yıl boyunca hareket halinde olan Türklerin, bu hareketliliğinin izlerini günümüzde görmek mümkündür. Günümüzde Türk halklarını ifade etmek için kullanılan Türk Dünyası, kültürel ve coğrafi bir kavram olarak kullanılmaktadır. Türk Dünyası kavramı yalnızca Türkiye, Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan, Özbekistan, Türkmenistan, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti gibi bağımsız ülkeleri değil, Uygur, Gagavuzya, Kırım, Tuva, Başkurdistan, Altay, Tataristan gibi özerk cumhuriyetleri, Irak, İran, Afganistan ve Rusya gibi ülkelerdeki Türk topluluklarını da kapsamaktadır. Türkiye geçmişten bugüne başta dünyadaki Türk devletleri olmak üzere Türk topluluklarıyla yakın siyasi ve ekonomik ilişkiler kurarak bu coğrafyalarla kültürel bağlarını güçlendirmeye yönelik adımlar atmaktadır. Türk Dünyası ile çeşitli alanlardaki işbirliğini artırmak için kültürel bağları ortaya çıkarmak ve kültürel etkileşimi sağlamak gerekmektedir. Bunun için ise eğitim alanından yararlanılması önem taşımaktadır. Bu kapsamda araştırmanın amacı son 20 yılda Türkiye’de Türk Dünyası’nı ele alan, eğitim alanında yapılmış, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) Ulusal Tez Merkezi’ne kaydedilmiş, erişime açık, lisansüstü tezlerin araştırma eğilimlerini ortaya koymaktır. Bu kapsamda araştırmada doküman incelemesi kullanılmış, veriler ise doküman analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda yürütülen lisansüstü tezlerin birkaç ülke ile sınırlı olduğu ve daha çok program karşılaştırmasını içerdiği tespit edilmiştir.