Journal of Turkish Studies, sa.1, ss.175-194, 2020 (Hakemli Dergi)
Piyano icracılığının türlerinden biri olan ansambl icrası fenomeninin tarihsel gelişimi ve oluşum süreci
konusu, 16. yüzyıldan günümüze kadar mükemmelleşmeye giden uzun yolun aydınlanması problemi takdim
olunan makalenin temelini oluşturmaktadır. İncelenen icracılık türünün gelişimi, zaman içinde çok sayıda
piyano düetlerinin, piyano ensemblelerinin dünya müzik kültüründe ortaya çıkmasına neden olmuş ve ayrıca
bestecilik yaratıcılığında gittikçe daha fazla yeni eserler ile her türlü düzenlemelerin doğuşuna sebep olmuştur.
Besteciler tarihi süreç incelendiğinde günümüze gelinceye kadar afişlerden inmeyen çok sayıda müzikal
şaheserler yaratmışlardır. Bu makalede ensemble müziğinin ve piyano ensemble icracılığının gelişim yolları
inceleme sürecinde, icracıların profesyonellik yolunda temel olan eğitim sisteminin oluşturulması da özellikle
önemli yer tutmaktadır. Bu nedenle, makalede öğretmenlerin ve bazı piyanist sanatçıların yaratıcı tavsiyelerine,
metodolojik gelişmelere önemli bir yer verilmiştir. Çalışmanın bu yönü makalede, Türk bestecilerin iki eserinin
icracılık analizi örneğinde bazı önerilerin gösterilmesi gerekliliği ortaya çıkarmıştır. Bu eserler: Cemal Reşit
Rey'in iki piyano için “12 Prelüd ve Füg” adlı polifonik silsilesinden 3 No' lu Füg, diğeri ise Özkan Manav'ın
“İki Anadolu Ezgisi” silsilesinden 4 el Piyano Düeti için “Kesik Çayır Biçilir mi” parçasıdır. Makalede ayrıca
dünyanın farklı ülkelerinde düzenlenen çağdaş festivallerin, yarışmaların, konserler programlarında yer alan,
müzisyenler ve müzik severler arasında da çok popüler olan düet ve ensemble icracılığının önemi
vurgulanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Piyano Düeti, İcracılık, Müzik Eğitimi, Piyano Metotları.