5. İletişim Fakültesi Ulusal İletişim Öğrencileri Sempozyumu, Eskişehir, Türkiye, 7 - 08 Nisan 2009
Kadının cinsel nesne olarak temsili, mankenler başta olmak üzere ünlü kadınların
bedenlerinin ve özel yaşamlarının 'yakın plan'a alındığı 'televole' programları ile sınırlı
kalmayarak, reklamlar, diziler ve hatta, haber değeri taşımayan magazinel unsurların haber
bülteni içinde ağırlık kazanması ile haber programlarına kadar yayılarak, en umulmadık,
'ciddi' programlarda dahi görülmektedir. Gazetelerin kadın ekleri ve sayfaları da benzer bir
biçimde kadına el işi, ev işi, yemek tarifi gibi aile içi ilişkilerini düzenlemeye ilişkin pratik
bilgiler içerir. Bu medya metinlerinde, farklı kadınlık durumları ve yaşamları medya
metinlerinde temsil edilmektedir. Bu çalışmanın amacı kadınlığı belli imge ve yaşam tarzları
içine hapseden medya metinleri arasında yer alan kadın eklerindeki söylemin incelenerek bu
imgelerin neler olduklarını ortaya koyabilmektir. Bu amaçla, kadın eklerinde yer alan
haberlerin söylemi için, üç büyük kitle gazetesi olan Hürriyet, Milliyet ve Sabah
Gazeteleri’nin sırasıyla Kelebek, Cafe Pazar ve Günaydın kadın ekleri incelenmiştir.
Kadınlık imgeleriyle ilgili olarak, haberlerde birbirine benzer kadınlık imgelerinin
kullanıldığı tespit edilmiştir. İncelenen haberlerde yer alan kadınlık imgeleri ise, “iyi eş -
anne”, “modern kadın”, “dişil-cinsel”, “tüketici kadın” ve “değişken-özgür kadın” olarak
belirlenmiştir.