Medyada Kadın Sunumu: Kadın Eklerinde İnşaa Edilen Söylemin İncelenmesi


Koç Ç. T.

5. İletişim Fakültesi Ulusal İletişim Öğrencileri Sempozyumu, Eskişehir, Türkiye, 7 - 08 Nisan 2009

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Eskişehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kadının cinsel nesne olarak temsili, mankenler başta olmak üzere ünlü kadınların

bedenlerinin ve özel yaşamlarının 'yakın plan'a alındığı 'televole' programları ile sınırlı

kalmayarak, reklamlar, diziler ve hatta, haber değeri taşımayan magazinel unsurların haber

bülteni içinde ağırlık kazanması ile haber programlarına kadar yayılarak, en umulmadık,

'ciddi' programlarda dahi görülmektedir. Gazetelerin kadın ekleri ve sayfaları da benzer bir

biçimde kadına el işi, ev işi, yemek tarifi gibi aile içi ilişkilerini düzenlemeye ilişkin pratik

bilgiler içerir. Bu medya metinlerinde, farklı kadınlık durumları ve yaşamları medya

metinlerinde temsil edilmektedir. Bu çalışmanın amacı kadınlığı belli imge ve yaşam tarzları

içine hapseden medya metinleri arasında yer alan kadın eklerindeki söylemin incelenerek bu

imgelerin neler olduklarını ortaya koyabilmektir. Bu amaçla, kadın eklerinde yer alan

haberlerin söylemi için, üç büyük kitle gazetesi olan Hürriyet, Milliyet ve Sabah

Gazeteleri’nin sırasıyla Kelebek, Cafe Pazar ve Günaydın kadın ekleri incelenmiştir.

Kadınlık imgeleriyle ilgili olarak, haberlerde birbirine benzer kadınlık imgelerinin

kullanıldığı tespit edilmiştir. İncelenen haberlerde yer alan kadınlık imgeleri ise, “iyi eş -

anne”, “modern kadın”, “dişil-cinsel”, “tüketici kadın” ve “değişken-özgür kadın” olarak

belirlenmiştir.