Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.20, sa.1, ss.203-228, 2020 (Hakemli Dergi)
Uluslararası turizmin rekabetçiliğine sebep olan unsurların küresel ticaret
teorileri kapsamında değerlendirmesi destinasyon rekabetçiliği modelleri ve
köklerinin daha iyi anlaşılmasına katkı sağlayacaktır. Bu bağlamda çalışmanın
temel amacı, uluslararası ticaretin ve işletmelerin rekabetçiliğe yönelmelerinin
nedenlerini ortaya koyan uluslararası ticaret teorileri ile destinasyon rekabetçiliği
modelleri arasındaki ilişkiyi değerlendirerek ilgili bilgi birikimine katkılar
oluşturmaktır. Diğer bir ifadeyle bu çalışma, uluslararası ticaret teorilerinden
destinasyon rekabetçiliği modellerine geçiş süreci üzerine kurgulanmıştır.
Çalışma kapsamında, konuyla ilgili literatür taraması yapılmış, uluslararası
ticaret teorileri ile destinasyon rekabetçiliği modelleri ayrıntılı olarak ele alınarak
bütünsel olarak değerlendirilmiştir. Uluslararası ticaret teorilerinde geleneksel ve
yeni yaklaşımların bazı noktalarda birbirleriyle çelişmeleri sonucunda
destinasyon rekabetçiliği modellerine duyulan ihtiyacın ortaya çıktığı sonucuna
varılmış, ayrıca uluslararası ticaret teorileri ile destinasyon rekabetçiliği modelleri arasında, odak noktaları ve sundukları ortak faydalar bakımından bir
ilişkinin bulunduğu anlaşılmıştır.
The evaluation of the factors causing the competitiveness of international
tourism within the scope of global trade theories will contribute to a better
understanding of destination competitiveness models and their roots. In this
context, the main purpose of study is to evaluate the relationship between
international trade theories and the models of destination competitiveness that
reveal the reasons of international trade and the reasons for the companies to turn
to competitiveness and to contribute to the relevant knowledge. In other words,
this study focuses on the process of transition from international trade theories to
destination competitiveness models. Within the scope of the research, literature
was searched on the subject, international trade theories and destination
competitiveness models were discussed in detail and evaluated as a whole. It is
concluded that there is a need for destination competitiveness models as a result
of the contradictions between traditional and new approaches in international
trade theories, besides it is understood that there is a relationship between
international trade theories and destination competitiveness models in terms of
focal points and the common benefits they offer.