KADIN EĞİTİM YÖNETİCİLERİNİN YÖNETİM SÜRECİNDE YAŞADIKLARI SORUNLARA İLİŞKİN YAPILAN ARAŞTIRMALARIN DEĞERLENDİRİLMESİ


Hodul K., Manolova Yalçın O.

ANKARA INTERNATIONAL CONGRESS ON SCIENTIFIC RESEARCH-X, Ankara, Türkiye, 25 - 27 Haziran 2024, ss.19-20

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.19-20
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırmanın amacı, Türkiye'de kadın eğitim yöneticilerinin yaşadığı sorunları ele almak üzere yapılan lisansüstü tez çalışmalarını incelemektir. Araştırma nitel meta-sentez yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın alanını, YÖK Ulusal Tez Veri tabanında Kasım 2023'e kadar yayınlanmış 32 lisansüstü tez oluşturmuştur. Araştırma alanında yer alan tezler amaçsal örnekleme yöntemlerinden olan tipik durum örnekleme yöntemine göre seçilmiştir. Veriler, araştırmacı tarafından nitel meta-sentez modeline uygun olarak geliştirdiği tez değerlendirme formu aracılığıyla sağlanmıştır. Bunlar: Türkiye’deki kadın eğitim yöneticilerinin yönetim sürecinde yaşadıkları sorunlarına ilişkin yapılmış olması; Nitel veya karma yöntemi (nitel kısmı) ile yürütülmüş olması ve tez metinlerinin tamamının ulaşılabilir olmasıdır. Bu kriterler aynı zamanda hariç tutma kriterleri olarak değerlendirilmiştir. Veri analizi içerik analizi yöntemiyle gerçekleşmiştir. Araştırma kapsamında yapılan meta-amaliz sonucunda veriler Kadınların Yönetici Olma Yolunda Karşılaştıkları Engeller ve Kadın Yöneticilerin Yönetim Sürecinde Yaşadıkları Sorunlar olmak üzere iki ana tema altında toplanmıştır. Kadınların Yönetici Olma Yolunda Karşılaştıkları Engeller ana tema altında bireysel, örgütsel ve toplumsal engeller olmak üzere üç alt kategori saptanmıştır. Kadınların yönetici olma yolunda karşılaştıkları bireysel engeller içerisinde en çok “evdeki sorumlulukların fazla olması” ve çoklu rol üstelenmek istememe”; örgütsel engeller içerisinde en çok “kraliçe arı sendromu” ve “cam tavan sendromu”; toplumsal engeller içerisinde ise en çok “toplumsal bakış açısı” ve “stereotipler” gibi engeller karşılarına çıkmaktadır. Benzer şekilde Kadın Yöneticilerin Yönetim Sürecinde Yaşadıkları Sorunlar ana tema altında da bireysel, örgütsel ve toplumsal sorunlar olmak üzere üç alt kategori saptanmıştır. Kadınların yöneticilerin yönetim sürecinde yaşadıkları bireysel sorunlar içerisinde en çok “rol çatışması” ve “eş ile yaşanan çatışmalar”; örgütsel sorunlar içerisinde en çok “çalışma koşulları” ve “astlarla yaşanan sorunlar”; toplumsal sorunlar içerisinde ise en çok “cinsiyet eşitsizliği” sorunu yaşanmaktadır.

Anahtar sözcükler: eğitim yönetimi, kadın eğitim yöneticileri, eğitim yönetiminde sorunlar, kadın eğitim yöneticilerinin sorunları