3. ULUSLARARASI BİLİM, TEKNOLOJİ VE SOSYAL BİLİMLERDE GÜNCEL GELİŞMELER SEMPOZYUMU, 19 - 20 Haziran 2020, sa.1
Demiryolu taşımacılığı sivil amaçlı olabileceği
gibi askeri amaçlı da kullanılabilir. Askeri amaçlı trenlerin güvenlik
nedeniyle tasarımları farklı olmalıdır. Bu nedenle tren kuplör merkezleme pimi
tasarımında kullanılacak malzemenin seçimi de ayrı önem kazanmaktadır. Bu
çalışmada, karar verme problemlerini
çözmeyi amaçlayan yeni bir çok kriterli karar verme yaklaşımı olan çok amaçlı
performans analizi (MOPA) içeren 6 farklı hibrit çok kriterli karar verme
yöntemi sunulmuştur. Literatürde çok sayıda kriter ağırlığı belirleme
yöntemleri bulunmaktadır. SWARA, BEST WORST, CRITIC, DEMATEL, AHP ve ENTROPI
kriter ağırlığı belirleme yöntemi olarak bu çalışmada dikkate alınmıştır.
Böylece SWARA-MOPA, BEST WORST-MOPA, CRITIC-MOPA, DEMATEL-MOPA, AHP-MOPA ve
ENTROPI-MOPA olmak üzere 6 farklı yeni hibrit çok kriterli karar verme yöntemi elde
edilmiş ve çalışmada sunulmuştur. Askeri amaçlı tren kuplör merkezleme pimi
tasarımında seçilecek malzemeye karar verilmesinde dikkate alınan
kriterler sırasıyla, sertlik, ömür, tokluk, maliyet, gerilme kriterleridir. Bu
tasarım da kullanılabilecek malzeme alternatifleri CES yazılımından
belirlenmiştir. Alüminyum, Bronz, Düşük Alaşımlı Çelik, Glidcop ve Nikel-krom
alaşımı malzemeleri de alternatif malzeme olarak tespit edilmiştir. Bu
malzemelerin kriter değerleri CES yazılımdan alınmıştır. Yapılan analizler
sonucunda askeri amaçlı trenlerde kuplör merkezleme pimi tasarımında en iyi
malzeme seçimi probleminde en iyi malzemenin düşük alaşımlı çelik olduğu
belirlenmiştir.