V. INTERNATIONAL ANKARA MULTIDISCIPLINARY STUDIES CONGRESS (V. ULUSLARARASI ANKARA MULTİDİSİPLİNLER ÇALIŞMALAR KONGRESİ), İstanbul, Türkiye, 27 - 29 Ocak 2023, ss.112-121
21. yüzyılın başından itibaren
özellikle de telekomünikasyon ve iletişim teknolojileri alanında yaşanan
gelişmeler televizyon sektöründe yeni nesil bir yayıncılık anlayışını
beraberinde getirmiştir. Alışılagelmiş yayıncılık pratikleri hem teknik hem de
içerik açısından yeni bir boyut kazanarak televizyonu geleneksel tanımlarından
uzaklaştırmıştır. Sayısal televizyon platformları etkileşimli servisler ve
içeriklerle popüler hale gelerek, izleyicilerine/abonelerine daha etkin ve
özgür bir seyir deneyimi vadetmiştir.
Böyle bir ortamda sektörel bir analizle gelenekselden internet tabanlı
yayıncılığa geçiş sürecinin değerlendirilmesi Türkiye’deki yayın sistemlerinin
mevcut durumunun anlaşılması bakımından önem taşımaktadır. Bu kapsamda
yürütülen çalışmaların yakınsama olgusu çerçevesinde izleyiciye sunulan yeni
imkânlar ve izleme alışkanlıklarında meydana gelen değişikliklerin anlaşılması
konusunda araştırmacılara yol gösterici nitelikte olabileceği düşünülmektedir.
Çalışmada tümevarımcı veri analizine ihtiyaç duyulması ve sürece yönelik zengin
betimlemelerle konunun incelenebilmesi açısından nitel araştırma yöntemi ile
yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında da;
televizyon yayın iletim sistemlerinde yaşanan kavram karmaşasının nasıl aşılacağı,
internet temelli televizyon servislerinin geleneksel televizyon seyir
pratiklerini ne ölçüde etkileyeceği ve nasıl bir sektörel yönelim beklendiği
konularında sayısal uydu platformları, IPTV, telekomünikasyon şirketleri ve
düzenleyici kurumlardan uzmanlar gibi bu alanın başlıca aktörlerinden görüşler
alınarak, sektör analizleriyle birlikte genel değerlendirmelere yer
verilmektedir. Çalışmada son yıllarda OTT temelli teknolojilerin haberleşme ve
yayıncılık sektöründeki merkezi konumu hesaba katıldığında bu durumun
televizyon yayınları ve içerik dağıtım yöntemleri üzerindeki doğrudan ve güçlü
etkisine de ayrıca dikkat çekilmektedir. Bu sayede, izleyici kavramının, daha
geniş kapsamlı olarak kullanıcı ve içerik tüketicisi tanımlamalarını da
içerecek şekilde kullanıldığı, internet tabanlı televizyon yayıncılık
modellerinin kapsamının ve yaygınlığının arttığına yönelik temel bulguları
pekiştirme ve sektörel açıdan betimsel analiz yapma imkânı bulunmuştur.