Ergenlerin, Okulda Öznel İyi Oluş ve Depresyon Anksiyete Stres Düzeylerinin Kariyer Uyum Yetenekleri Üzerine Etkisinin İncelenmesi


Creative Commons License

Uzun A. E., Hamurcu H., Uzun G.

Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.11, sa.1, ss.168-186, 2025 (TRDizin)

Özet

Bu çalışmada, ergenlerin okulda öznel iyi oluş düzeyleri ile anksiyete, stres ve depresyon düzeylerinin kariyer

uyum yetenekleri üzerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında, 2023-2024 Eğitim

Öğretim döneminde İstanbul ilinde öğrenim gören 264 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilere

'Kişisel Bilgi Formu', 'Kariyer Uyum Yetenekleri Ölçeği', 'Kısa Okulda Öznel İyi Oluş Ölçeği' ve 'Depresyon,

Stres, Anksiyete Ölçeği' uygulanmıştır. Çalışmada bağımlı değişken olarak 'kariyer uyum yetenekleri'

kavramı belirlenmiştir. Bağımsız değişkenler ise 'okulda öznel iyi oluş' ve 'depresyon, anksiyete, stres' olarak

tanımlanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, 'Ergenler İçin Kısa Okulda Öznel İyi Oluş Ölçeği' ile 'Kariyer

Uyum Yetenekleri Ölçeği' verileri arasında düşük düzeyde pozitif bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca, 'Ergenler

İçin Kısa Okulda Öznel İyi Oluş Ölçeği' puanları ile 'Depresyon, Anksiyete, Stres Ölçeği' puanları arasında

düşük düzeyde negatif bir ilişki bulunmuştur. Standardize edilmiş regresyon katsayısına (β) göre, bağımsız

değişkenlerden 'Ergenler İçin Kısa Okulda Öznel İyi Oluş' etkisinin anlamlı olduğu, ancak 'Depresyon,

Anksiyete, Stres' etkisinin anlamlı olmadığı görülmüştür. Bu model, öğrencilerin 'Ergenler İçin Kısa Okulda

Öznel İyi Oluş' puanları arttıkça 'Kariyer Uyum Yeteneklerinin' de artacağını göstermektedir.