THE JOURNAL OF ACADEMIC SOCIAL SCIENCE STUDIES, cilt.13, sa.81, ss.87-114, 2020 (Hakemli Dergi)
denetiminde yaşanan problemleri emekli yönetici ve denetmen
görüşleriyle belirlemektir. Araştırma nitel bir araştırma olup
fenomenoloji modelindedir. Çalışma grubunu, Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyeti Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’na bağlı olarak çalışıp
emekli olan dört yönetici ve altı denetmen oluşturmaktadır. Veriler
standartlaştırılmış açık uçlu görüşme aracılığıyla toplanmıştır.
Görüşmede yer alacak sorular kapsamlı literatür taraması sonucunda
ve eğitim yönetimi ve denetimi alanında uzman görüşleri alınarak
hazırlanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz
yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyeti’nde eğitim denetimi yapısının yetersiz bulunarak,
beklenen yararı sağlamamakta, denetimin mevcut haliyle eğitim
süreçlerini destekleyici bir niteliğine sahip değil; eğitim denetiminde
belirli bir kriterlerden yoksun; var olan uygulamaların şeffaflık ilkesine
aykırı bir biçimde paydaşlardan ve araştırmacılardan gizleniyor oluşu
denetlenen öğretmen ve yöneticilerde yalnızca kontrol ediliyor algısı
uyandırmakta; denetmen yetersizliğinden dolayı denetimler yalnızca
aday ve yeni atanmış öğretmenlerle kısıtlı kalmakta; uzun yıllar görev
yapmakta olan öğretmenler, bakanlık soruşturmaları dışında gözlem
yapılıp denetlenememektedir. Dolayısıyla, mevcut uygulamalarla
eğitim denetiminden beklenen pozitif etki elde edilememekte ve
bunun sonucunda denetim, eğitim–öğretim süreçlerine gereken katkıyı
sağlayamamaktadır. Bu araştırmada denetmenler ve yöneticiler ortak
olarak eğitim ve denetim sisteminin ivedilikle güncellenerek, denetim
sisteminin çoklu denetim yapısına uyarlanması gerektiğini belirtmişler
ancak beklenen değişikliklerin olacağına inanmadıkları görüşüne
ulaşılmıştır
The main purpose of this research is to specify the existing
problems on educational supervision in Turkish Republic of
Northern Cyprus with views of the retired administrators and
supervisors. This is a qualitative research in the
phenomenology style. The participants of the research are
four retired administrators and six retired supervisors who
have worked within the Ministry of Education and Culture in
Turkish Republic of Northern Cyprus. Standardized openended interview questions was conducted as the data
collection tool. The questions asked in the interview have
been prepared as a result of comprehensive literature review
and views of specialists in educational administration and
supervision. Interpretive analysis technique was used in
analysis of data obtained in research. According to the
research results, the positive effect expected from education
supervision has not been obtained due to the present
implementations in Turkish Republic of Northern Cyprus and
as a result of this supervision cannot provide the necessary
contribution to the education-instruction process. In this
research supervisors and administrators collectively indicated
the necessity of urgent update in education and supervision
system and the requirement of to multiple-supervision in the
education supervision system. However, the study reached to
the conclusion of discredit of supervisors and administrators
towards the expected alteration.