Journal of Tourism and Gastronomy Studies, vol.12, no.4, pp.2441-2468, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
The aim of this study is to contribute to the body of knowledge by identifying the opportunities and potential challenges of artificial intelligence (AI) technologies in the tourism industry from the perspective of tourism businesses, and to provide practical recommendations for industry representatives. In this context, a review of the existing literature was conducted, and relevant industry practices were examined. The findings indicate that AI applications in the tourism industry offer significant benefits, including 24/7 uninterrupted service encounter, improved operational and labor efficiency, increased guest satisfaction, enhanced service quality, cost reduction, and personalized service delivery. However, it has been observed that there are also challenges for tourism businesses, such as the lack of creativity and human touch, high investment, installation, maintenance, and update costs, privacy and security concerns, resistance to change from employees and guests, and job security concerns among employees. The positive impact of these technologies on guest satisfaction appears to be possible through human and AI collaboration. Given the expected widespread use of AI in the tourism industry in the future, tourism businesses are recommended to adopt innovative and adaptive strategies. In this regard, the study emphasizes the importance of multi-stakeholder collaboration for the sustainable integration of AI in the tourism industry.
Bu çalışmanın amacı, turizm endüstrisinde yapay zekâ teknolojilerinin kullanımının turizm işletmeleri açısından oluşturacağı fırsatlar ile muhtemel kısıtlılıkları tespit ederek ilgili bilgi birikimine katkılar oluşturmak ve sektör temsilcilerine uygulamaya yönelik önerilerde bulunmaktır. Bu kapsamda öncelikle mevcut literatür taranmış, konuyla ilgili sektör uygulamaları incelenmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda, turizm endüstrisinde yapay zekâ uygulamalarının 7/24 kesintisiz hizmet sunumu, operasyonel ve işgücü verimliliği ile misafir memnuniyetinde artış, hizmet kalitesinde iyileşme, maliyetleri düşürme ve kişiselleştirilmiş hizmet sunumu gibi önemli faydalar sağladığı görülmektedir. Bununla birlikte, yaratıcılık ve insan dokunuşunun eksikliği, yüksek yatırım, kurulum, bakım ve güncelleme maliyetleri, gizlilik ve güvenlik endişeleri, çalışanların ve misafirlerin değişime karşı dirençli olması, çalışanların iş güvencesi kaygısı gibi konularda da işletmeler açısından birtakım kısıtlılıkların olduğu anlaşılmaktadır. Bu teknolojilerin misafir memnuniyeti üzerinde olumlu etki oluşturması, insan ve yapay zekâ iş birliği ile mümkün olabilecektir. Gelecekte, yapay zekânın turizm endüstrisinde kullanımının yaygınlaşması beklendiğinden turizm işletmelerine yenilikçi ve uyumlu stratejiler benimsemesi önerilmektedir. Bu bağlamda, yapay zekânın sürdürülebilir şekilde entegrasyonu için çok paydaşlı iş birliğinin önemi vurgulanmaktadır.