Kültürel Mirasın Çağdaş Sanat Yorumları: Erdinç Bakla'nın Seramik Heykelleri


Creative Commons License

Önal N. O., Asmaz A. C.

Social Sciences Studies Journal, cilt.8, sa.93, ss.128-131, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 93
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.26449/sssj.3776
  • Dergi Adı: Social Sciences Studies Journal
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus, Root Indexing, Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.128-131
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Erdinç Bakla, 50 yılı aşkın süredir Türkiye’de seramik sanatının modern söyleminde öne çıkan isimlerden birisidir.
Bu söylemin temelinde; aldığı eğitim ve kültürel birikimlerinin yanı sıra; diğer disiplinleri de araştıran, uygulayan
ve bunlarla bir sentez oluşturabilmiş bir sanatçı olması yatmaktadır.

Erdinç Bakla’nın seramik heykelleri, izleyiciyi Hititlerden, Yunan uygarlıklarına birçok dönemde gezintiye çıkaran
çağdaş idoller olmuştur. Anadolu’ya has kültürel mirasın seramik heykele dönüştüğü bu idoller, geçmiş
uygarlıkların izlerini çağdaş ve estetik bir kaygı ile sunmaktadır.

Sanatçı, kendi yaşadığı toprakların izlerini taşıyan, aynı zamanda modern insanın estetik algısına da hitap eden pek
çok eser üretmekte ve kendiyle özdeşleşen bu modern idoller ile anılmaktadır. Özellikle çağdaşlarına ve gelecek
nesillere de, bulunduğu coğrafyanın izlerinden etkilenmeleri ve bu kültürel mirası devam ettirmeleri gerekliliğini
salık veren Bakla, bu doğrultuda kendi üslubunu oluşturmuştur. Kültürel arşivin önemini her zaman vurgulayan ve
bu nedenle çağdaşlarının eserlerinden oluşan geniş bir dijital arşivi de ilgililerle buluşturmayı hedefleyen sanatçı;
Anadolu ile iç-içeliğini çağdaş sanat yolu ile sergilediği seramik heykelleri bağlamında, sanat ile kültürel mirasın
kesişiminde en etkileyici örneklerden sayılabilir