All Sciences Academy, Konya, 2025
This study aimed to investigate the relationship between perceived stress, job satisfaction and mental toughness levels of different branch teachers.
A total of 319 teachers, 176 male and 143 female, working in Kayseri Province participated in the study. A descriptive scanning model was used in the study. Personal Data Form, Perceived Stress Scale, Minnesota Job Satisfaction Scale and Adult Resilience Scale were used as data collection tools in the study to collect personal information. Independent-T test for independent groups, one-way analysis of variance (ANOVA) and correlation analysis were used in the analysis of the data.
Our findings showed that there was a significant difference in perceived stress of teachers according to gender, marital status, age, education level, years of service and branch variables. In addition, teachers' job satisfaction; It was concluded that there was a significant difference according to the educational status variable. In terms of psychological resilience, there was a significant difference according to the variables of gender, age, and the type of school they work in. When the relationships between perceived stress and job satisfaction of teachers were examined, it was determined that there was a negative relationship between perceived stress and job satisfaction.
Keywords – perceived stress, job satisfaction, psychological resilience, teacher
Bu çalışmada farklı branş öğretmenlerinin algılanan stres, iş doyumu ile zihinsel dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Çalışmaya Kayseri İlinde görev yapan 176 erkek ve 143 kadın katılımcı olmak üzere toplam da 319 öğretmen katılmıştır. Çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgileri toplamak için Kişisel Veri Formu, Algılanan Stres Ölçeği, Minnesota İş Doyumu Ölçeği ve Yetişkinler İçin Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel yöntemlerden bağımsız gruplar için independent-T testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgularımız öğretmenlerin algılanan stresin; cinsiyet, medeni durum, yaş, eğitim durumu, meslek yılı, branş değişkenlerine göre anlamlı farklılığın olduğunu göstermiştir. Ayrıca öğretmenlerin iş doyumu; eğitim durumları değişkenine göre anlamlı farklılığın olduğu sonucuna varılmıştır. Psikolojik dayanıklılık açısından ise; cinsiyet, yaş, görev yaptığı okul türü değişkenlerine göre anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğretmenlerin algılanan stres ile iş doyumu arasındaki ilişkiler incelendiğinde algılanan stres ile iş doyumu arasında negatif yönlü ilişki olduğu saptanmıştır.
Anahtar Sözcükler - algılanan stres, iş doyumu, psikolojik dayanıklılık, öğretmen