Altın Çöpe Düşse Değerini Kaybeder mi, Tenekeyi Parlatsan Çeyrek Altın Eder mi? Algılanan Değer Ölçekleri, Altın mı-Teneke mi? Geçerlilik ve Güvenilirlik Tartışması


Creative Commons License

Koçak G. N., Çeşmeci N.

12. Ulusal Turizm Kongresi, Düzce, Türkiye, 30 Kasım - 04 Aralık 2011, ss.232-241

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Düzce
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.232-241
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu çalışmanın temel amacı, literatürde yaygın atıf alan üç “algılanan değer” ölçeğini güvenilirlik ve geçerlilik açısından karşılaştırmalı olarak incelemektir. Turizm ürünü tüketicilerine uygun olarak, Petrick tarafından geliştirilen (2002) SERV-PERVAL ölçeği, Sanchez vd. tarafından geliştirilen (2006) GLOVAL ölçeği ve Sanchez-Fernandez vd. tarafından geliştirilen (2009) CVS ölçeği ele alınmıştır. GLOVAL ve CVS’de, önerilen ölçeklerin incelenen “algılanan değer” yapısını açıklama gücünün net bir şekilde belirtilmemiş olması bir sorundur. Bunun dışında bu ölçeklerde tekrarlanabilirliği sağlama açısında yetersiz raporlama diğer bir sorun alanıdır. SERV-PERVAL ölçeğinin turizmde algılanan değer çalışmaları için iyi bir başlangıç noktası olduğu değerlendirilmektedir.Bu çalışma; araştırmalarında daha önce geliştirilmiş ölçekleri uyarlayarak kullanacak araştırmacılar için ölçek seçiminin nasıl yapılabileceği konusunda da yol gösterici olabilir.

The main purpose of this study is to comparatively examine three widely cited "perceived value" scales in terms of reliability and validity. The SERV-PERVAL scale developed by Petrick (2002), the GLOVAL scale developed by Sanchez et al. (2006) and the CVS scale developed by Sanchez-Fernandez et al. (2009) are considered as appropriate for tourism product consumers. In GLOVAL and CVS, it is a problem that the power of the proposed scales to explain the "perceived value" construct analysed is not clearly stated. Apart from this, inadequate reporting in terms of ensuring reproducibility in these scales is another problem area. The SERV-PERVAL scale is considered to be a good starting point for perceived value studies in tourism. This study can also be a guide for researchers who will adapt and use previously developed scales in their researches on how to make scale selection.