Türkiye’deki Jeoparkların Çevrimiçi Tanıtım Faaliyetlerine Yönelik Bir Değerlendirme


Creative Commons License

Şener B., Çeşmeci N., Kılıçhan R.

Journal of Global Tourism And Technology Research, cilt.4, sa.2, ss.77-89, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırma, Türkiye’de bulunan dört küresel jeopark adayı alanın, çevrimiçi tanıtım açısından mevcut durumunu belirlemek ve değerlendirmek üzere gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ağırlıklı olarak ikincil veri kaynaklarından elde edilen veriler kullanılmıştır. Türkiye’de bulunan küresel jeopark adaylarının web siteleri incelenmiş ve Facebook sosyal ağında yer alan hesaplarından yapılan paylaşımlara yoğunlaşılmıştır. Yapılan yorum ve beğeni sayıları incelenmiş, paylaşılan gönderi, fotoğraf ve videoların niteliklerine göre sınıflandırılabilmesi için içerik analizine tabi tutulmuştur. Nitel araştırmalar için kullanılan Nvivo programıile analiz edilen verilerden elde edilen bulgular doğrultusunda, Türkiye’deki küresel jeopark adaylarının tanıtım ve dijital pazarlama çabalarının, uluslararasılaşma için yeterli seviyede olmadığı ve bu jeoparkların yerli ve özellikle yabancı turistleri çekebilmek adına daha fazla çaba göstermesi gerektiği belirlenmiştir.Araştırma bulguları, Zonguldak Kömür Jeoparkı’nın ve İda Madra Jeoparkı’nın dijital tanıtım ve pazarlama çabalarının incelenen diğer jeoparklara göre daha yeterli olduğunu ve Munzur Jeoparkı’ının dijital tanıtım ve pazarlama çabalarının diğer jeoparklara kıyasla yetersiz kaldığına işaret etmektedir.

This research was conducted to determine and evaluate the current status of four global geopark candidate areas in Türkiye in terms of online promotion. The data obtained mainly from secondary data sources were used in the study. The websites of the global geopark candidates in Türkiye were examined and the shares made from their accounts in the Facebook social network were analized. The number of comments and likes was examined and in order to classify the shared posts, these were subjected to content analysis. In line with the findings obtained from the data analyzed with the Nvivo program used for qualitative research, it was determined that the promotion and digital marketing efforts of the global geopark candidates in Türkiye are not sufficient for internationalization and that these geoparks should make more efforts to attract domestic and especially foreign tourists. The research findings indicate that the digital promotion and marketing efforts of Zonguldak Coal Geopark and Ida Madra Geopark are more adequate than the other geoparks examined, while the digital promotion and marketing efforts of Munzur Geopark are insufficient compared to other geoparks.