Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.63, ss.78-116, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma altıncı sınıf madde ve ısı ünitesine
yönelik, geçerli ve güvenilir başarı testi geliştirmeyi
amaçlamıştır. Testin geliştirilmesi süreci nicel araştırmanın
tarama desenine uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmanın
örneklemini Kayseri ilinde bulunan 143 altıncı sınıf
öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler, SPSS, LISREL ve
Factor programları kullanılarak analiz edilmiştir. AFA ile
iki faktörlü 17 soruluk yapı belirlenmiş olup, testin KMO
değeri 0,93 olarak hesaplanmış ve bu iki faktörlü yapının
toplam varyansın %53’ünü açıkladığı tespit edilmiştir. Elde
edilen bu yapı DFA ile doğrulanmıştır. Testin güçlük ve
ayırt edicilik indekslerinin orta düzeyde olduğu tespit
edilmiş olup ilişkisiz örneklemler t testi ile üst grup ile alt
grup arasında anlamlı farklılıkla doğrulanmıştır. Testin
güvenirlik katsayısı 0,81 olarak hesaplanmıştır. Sonuç
olarak, ortaokul öğrencilerinin “Madde ve Isı” ünitesine
yönelik başarı düzeylerini belirlemek veya öğrenme
eksikliklerini gidermek için hem araştırmacılar hem de
öğretmenler tarafından kullanılabilecek geçerli ve güvenilir
bir ölçme aracı geliştirilmiştir.