Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, cilt.19, sa.3, ss.399-422, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma, kullanımı gün geçtikçe her alanda kabul görmeye başlayan ve giderek yaygınlaşan
artırılmış gerçeklik uygulamalarının turizm faaliyetleri açısından değerlendirmesini yaparak ilgili bilgi
birikimine katkı oluşturmayı amaçlamaktadır. Bu çerçevede, ilgili literatür detaylı olarak gözden
geçirilerek artırılmış gerçeklik teknolojilerinin turizm sektöründe kullanım alanları ve bu teknolojileri
kullanmanın oluşturacağı üstünlükler ve sunacağı fırsatlar ile oluşabilecek veya karşılaşılabilecek
muhtemel sıkıntılara yer verilmektedir. Yapılan değerlendirmelere göre, turizm faaliyetlerinin tamamen
artırılmış gerçeklik uygulamalarına dayalı olarak gerçekleştirilmesi, günümüz turizminin olmazsa
olmazı konumundaki seyahat ve konaklama gibi iki ana öğesini karşılamamasından dolayı, bugün için
bir ütopyadan öteye geçememektedir. Diğer taraftan, seyahat ve konaklama unsurları olmadan
artırılmış gerçeklik uygulamalarına ilişkin sadece deneyim elde etmek de tek başına bir turistik
çekicilik unsuru olarak değerlendirilemez, ancak kolaylaştırıcı ve destekleyici boyutları ile artırılmış
gerçeklik uygulamalarının birçok farklı amaçlara yönelik gerçekleştirilen turizm faaliyetlerini
zenginleştirmesi yoluyla destinasyonların ve turizm işletmelerinin sürdürülebilir rekabet üstünlüğü elde
etmelerinde önemli rol oynamaları söz konusu olabilmektedir. Gelişen teknolojilere bağlı olarak
artırılmış gerçeklik uygulamalarında oluşabilecek gelişim ve değişimler sonucunda turizm
faaliyetlerinde de birtakım güncellemelere ihtiyaç duyulabileceğine ilişkin düşünceler de bu
çalışmanın dikkat çeken önemli bir noktası olarak değerlendirilebilmektedir.
This study aims to contribute to the relevant knowledge by evaluating the augmented reality
applications, which are becoming more and more popular each day, in terms of tourism activities. In
this context, the relevant literature is reviewed in detail, and the usage areas of augmented reality
technologies in the tourism sector, the advantages and opportunities to be created by using these
technologies, and possible problems that may occur or be encountered are discussed. According to
the evaluations, the realization of tourism activities completely based on augmented reality
applications cannot go beyond a utopia for today, since it does not meet the two main elements of
today's tourism, such as travel and accommodation. On the other hand, simply gaining experience in
augmented reality applications without travel and accommodation elements cannot be considered as a
tourist attraction alone, but the augmented reality applications with their facilitating and supportive
dimensions enrich the tourism activities carried out for many different purposes, thus ensuring the
sustainable competitiveness of destinations and tourism enterprises. They may play an important role
in gaining the upper hand. The thoughts that some updates may be needed in tourism activities as a
result of the developments and changes that may occur in augmented reality applications due to
developing technologies can also be considered as an important point of this study.