PLANARCH - Design and planning research (Online), vol.9, no.2, pp.25-35, 2025 (Peer-Reviewed Journal)
In the 1950s, the rational architectural approach
that developed within the framework of the International Style originating
from the West created a modernization dynamic extending from the center to
the periphery in Turkey. Modern architectural practices concentrated in city
centers began to show themselves in the periphery with the contributions of
engineers and architects. The rational architectural approach that took shape
in the West in the 20th century became widespread in Turkey, especially
through public buildings. In this context, the question of how the
center-to-periphery modernization process in late 1950s Turkish architecture
was shaped constitutes the motivation of this study. Within the scope of the
study, an educational structure in the periphery of Kayseri was selected in
order to discuss the spatial reflections of this process, and its design and
production processes were detailed. Pınarbaşı High School, designed by Civil
Engineer Kamil Kundakçıoğlu in the Pınarbaşı district between 1959 and 1962,
was examined in order to find the counterpart of modernization in the
periphery by using qualitative research methods such as literature review,
observation, documentation, and oral history techniques. The findings show
that the structure shaped by modern rational principles differs with the use
of local materials and regional dynamics. The results of the study offer a
new perspective on the modernization process in Turkey in the context of
center-periphery. Keywords: Educational
buildings, rational architecture, modernization, Pınarbaşı High School, Civil
Engineer Kamil Kundakçıoğlu. |
1950'lerde, Batı
kaynaklı Uluslararası Üslup çerçevesinde gelişen rasyonel mimarlık anlayışı,
Türkiye’de merkezden çevreye uzanan bir modernleşme dinamiği oluşturmuştur.
Kent merkezlerinde yoğunlaşan modern mimarlık uygulamaları, mühendis ve
mimarların katkılarıyla periferide de kendini göstermeye başlamıştır. 20.
yüzyılda Batı’da şekillenen rasyonel mimari yaklaşımı, Türkiye’de özellikle kamu yapıları aracılığıyla
yaygınlaşmıştır. Bu bağlamda, 1950’lerin sonlarında Türkiye mimarlığında
merkezden çevreye uzanan modernleşme süreci nasıl şekillenmiştir şekillendiği sorusu, bu çalışmanın motivasyonunu oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında,
Kayseri’nin periferisindeki bir eğitim yapısı, bu sürecin mekânsal
yansımalarını tartışmak amacıyla seçilerek, tasarım ve üretim süreçleri
detaylandırılmıştır. Pınarbaşı ilçesinde 1959-1962 yıllarında Y. İnş. Müh.
Kamil Kundakçıoğlu tarafından tasarlanan Pınarbaşı Lisesi, nitel araştırma
yöntemlerinden literatür taraması, gözlem, belgeleme ve sözlü tarih teknikleri
kullanılarak, modernleşmenin periferideki karşılığını bulmak üzere
incelenmiştir. Bulgular, modern rasyonel ilkelerle şekillenen yapının, yerel
malzeme kullanımı ve bölgesel dinamiklerle farklılaştığını göstermektedir.
Çalışmanın sonuçları merkez-periferi bağlamında Türkiye'deki modernleşme
sürecine yeni bir bakış açısı sunmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Eğitim yapıları, rasyonel
mimari, modernleşme, Pınarbaşı Lisesi, İnş. Müh.Kamil Kundakçıoğlu.