OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, cilt.16, sa.30, ss.3038-3082, 2020 (Hakemli Dergi)
Dil öğrenim süreci bir bütün olarak algılandığında, etkili iletişim için, dil öğrenenlerin geliştirmesi
beklenen ana becerilerden birisi de yazma becerisidir. Ancak, yabancı dil eğitiminde çoğu zaman göz
ardı edilen yazma becerisi, hem öğretmenler hem de öğrenciler tarafından en zahmetli beceri olarak düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı, yazma eğitiminde kullanılabilecek en temel yaklaşımları irdelemek
ve bu becerinin diğer dil becerileriyle bütünleştirilmesini çeşitli örneklerle tartışmaktır. Bu şekilde bütün
becerilerin bütünleştirildiği bir dil eğitimi, Burgess (1994)’ın da vurguladığı gibi, öğrencilerin bir başka
dili öğrenirken hem alımlayıcı (receptive) hem de üretken (productive) becerilerini daha aktif kullanabilmesini sağlayacaktır. Genellikle öğrencilere hangi konuda yazacakları tanıtıldığında onların konu ile
ilgili az bilgiye sahip olmaları bir şikâyet konusu olarak karşımıza çıkabilmektedir. Bu problemin üstesinden gelebilmek için Jiang ve Du (2006)’nun önerdiği gibi, öğretmenlerin yazma aktivitesini yoğunlaştırılmış okuma sınıfları ile birleştirmesi pratik bir çözüm olabilir. Diğer becerilerden yalıtılmış bir
yöntemin aksine yazma eğitiminin diğer dil becerileri ile ilişkilendirilerek öğretilmesi, öğrencilerin sınıf
içerisinde daha doğal bir iletişim kurmasını sağlayabilir. Dili işleme stratejilerinin yanında dil becerilerin bütünleşik bir şekilde sunulduğu sınıf aktiviteleri dil öğretiminin söylem açısından başarılı olmasının yolunu açabilir. Buradan hareketle, öğretim bağlamı, dersin hedefleri, öğrencilerinin istekleri ve
seviyeleri gibi farklı bileşenleri değerlendirerek en doğru yazma yaklaşımına karar verilebilir. Çalışmada
çeşitli yazma eğitimi yaklaşımları farklı öğretim bağlamlarına atıfta bulunarak değerlendirildikten sonra
yazma becerisinin diğer becerilerle bütünleştirilmesi için bazı tartışmalar ve konu bazlı örneklemeler
yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler: yazma eğitimi yaklaşımları, bütünleşik dil öğretimi, ürün süreç ve tür odaklı
yazma eğitimi, yazma becerisi
Considering the language learning process as a whole, for an effective communication, foreign language
learners are supposed to master writing skill in the target language as well. Nevertheless, writing skill
has been one of the most neglected skills in language education since it is likely to be accepted as hard
by both language teachers and learners. The aim of the article is to zoom in on the major approaches to
teaching writing in foreign language education, English in particular, and discuss the integration of the
skill with teaching other language skills with examples. As is highlighted by Burgess (1994), such an
integrated way of skills in language education is of great importance in terms of triggering learners to
make use of both receptive and productive skills on the way of learning another language. Students seem
to complain about the writing topic in which they have little or no knowledge but are asked to write on.
In order to minimize it, a practical solution suggested by Jiang and Du (2006) can be followed to integrate writing classes with highly concentrated reading classes to support them. Unlike teaching writing
in isolation, teaching writing skill integrated to other major skills appears to bring a case of spontaneous
and natural communication into the language classroom. Activities with integrated skills could also
pave the way for providing learners with the required discourse knowledge to be successful in using
language. It is highly possible to decide on the most feasible writing approach by taking a range of issues
(i.e., teaching context, objectives, interests and levels of leaners) into account. After reviewing the approaches to teaching writing by referring back to various teaching contexts, the article touches upon ways
of integrating teaching writing skills with different types of activities.
Keywords: approaches to teaching writing, integrated-skills teaching, product process and genre approaches, writing skills