ERCIYES UNIVERSITY JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES INSTITUTE, cilt.33, sa.47, ss.175-232, 2019 (Hakemli Dergi)
Hafızlık eğitimi İslam eğitim geleneğinde en uzun soluklu eğitim pratiklerinden
biridir. Türkiye’de, Cumhuriyet’in başından bu yana yürütülen hafızlık eğitiminde
genelde Osmanlı deneyimi merkeze alınarak belli bir geleneksel ezber yapma tarzı
oluşmuş durumdadır. Büyük ölçüde öğrencinin bireysel çaba ve çalışma
alışkanlıklarıyla şekillenen hafızlık eğitiminde öğrencilerin nasıl bir yaklaşımla
ezber sürecine hazırlandıkları, ezber sürecini nasıl yapılandırdıkları, ezberledikleri
sayfaları nasıl tekrar ettikleri yeterli verilerle ele alınmış değildir. Alan yazında
hafızlık eğitimin çeşitli boyutlarını ele alan farklı çalışmalar olmakla birlikte hafızlık
yapmakta olan öğrencilerin çalışma alışkanlıklarını konu edinen spesifik bir çalışma
bulunmamaktadır. Hafızlık eğitimi alan öğrencilerin ezber sürecinde ne tür çalışma
alışkanlıkları sergilediklerini ezber öncesi, ezberleme, pekiştirme ve zaman
yönetimi boyutlarıyla ele almayı amaçlayan bu çalışmanın verileri konuyla ilgili
olarak geliştirilen anketle elde edilmiştir. Nicel araştırma deseninde durum
çalışması olarak yapılandırılan bu araştırma Kayseri ili örneğinde farklı
okul/kurslarda hafızlık eğitimi alan 338 öğrenciyle yürütülmüştür. Çalışmanın
sonunda söz konusu eğitime devam eden öğrencilerin ezber öncesinde yeterli
hazırlıkları yaptıkları ancak ezber sayfalarını etkin bir okuyucudan dinleme ve
kritik yerleri belirgin hale getirmeyle ilgili sorunlar yaşadıkları görülmüştür. Yine
katılımcıların, ezberi belli bir mantığa göre yapma, söz gelimi belli bir tekrar mantığı
içerisinde sayfayı anlamlı parçalara bölerek ezberleme ve sonunda gerektiği gibi
dinletme, bu süreçte arkadaşlarına danışma gibi hususlarda iyi durumda oldukları,
ancak akranlarıyla karşılıklı etkileşim içerisinde, akran değerlendirmesini de işin
içine katarak ezberini yürütmede belli problemler yaşadıkları anlaşılmıştır. Son olarak, katılımcıların, ezberledikleri yerleri bir düzen içerisinde tekrar ederek
pekiştirme konusunda gün içi tekrarlarda iyi durumda oldukları buna karşılık
ezberi takip eden ilk ve ikinci günlerde gerekli tekrarları yapma konusunda daha
zayıf durumda oldukları belirlenmiştir. Zaman yönetimi noktasında ise katılımcı
öğrencilerin kendilerini en fazla eleştirdikleri hususun günlük, haftalık ve aylık
planlar yaparak buna göre ezber sürecini yönetme noktasında olduğu anlaşılmıştır.