Innovation and Global Issues in Social Sciences III, Antalya, Türkiye, 26 - 29 Nisan 2018, ss.96-98
Personel yönetimi; yıllarca çalışanlar hakkında kayıt tutma faaliyeti olarak görülmüş ve
personelin ücreti, yan ödemeleri, sigorta kesintileri, izinler, raporlu olduğu gün sayısı, işe
devamsızlık ve geç kalma gibi konularda kayıt tutma işlemlerini yerine getiren bir birim olarak
sorumluluklarını yerine getirmiştir. Günün şartlarına ve değişimine ayak uydurmada yetersiz
kalan personel yönetiminin, işgücünün yapısal değişimine hizmet verebilmesi için yeni
personel politikalarının oluşturulması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda işletmelerde,
geleneksel personel yönetiminden, modern personel yönetimine yani insan kaynakları
yönetimine geçiş süreci başlamıştır. Çeşitli şekillerde ifade edilse de, insan kaynakları yönetimi
basit olarak, insan faktörünün işletme amaçları doğrultusunda en iyi şekilde yönetilmesi,
geliştirilmesi ve motive edilmesi şeklinde ifade edilmektedir. Her ne kadar bu iki kavram
birbirinin yerine kullanılsa da; personel yönetiminin iş ve işletme odaklı, insan kaynakları
yönetiminin ise personel ve müşteri odaklı yani insan odaklı çalışmalar yürüttüğü
gözlemlenmektedir. Dolayısıyla insan kaynağının önemini ve değerini bilen bir anlayışın insan
kaynakları yönetiminin en önemli artısı olduğu düşünülmektedir. Daha insan kaynakları
yönetimi anlayışı işletmelerde tam olarak yerleşmemişken, sanayide ve teknolojide yaşanan
hızlı değişimlerle çeşitli alanlarda insan kaynağının yerini robot kaynağının almaya başladığı
bir döneme girilmeye başlanmıştır. Sanayi 4.0 ile yaşanan bu gelişmeler personel yönetiminden
insan kaynakları yönetimine geçişte yaşanan yapısal değişimin evresini tamamlamadan yeni bir
değişim mi yaşanacak sorusunu akla getirmektedir. Bu kapsamda; çalışmanın amacı turizm
işletmelerindeki insan kaynakları yönetiminin işlevselliğini, insan kaynağının sorunlarını ve
çözüm önerilerini sorgulamak ve gelecekte robot kaynağının yönetiminin nasıl olacağı
konusunda öngörülerde bulunmaktır. Araştırmada; alan yazından yararlanmak suretiyle turizm
çalışanlarının en önemli probleminin genelde sezonluk çalışmaları olduğu tespit edilmiştir.
Turizm personelinin sorunlarının çözümü için ilk olarak devletin işletmelere ve çalışanlara
teşvik sağlaması gerektiği öngörülmüştür. İnsan kaynakları yönetiminin etkisizliğinin nedenleri
ve bu nedenlerin nasıl ortadan kaldırılabileceği tartışılmıştır. Turizm işletmelerinde robot
kaynağının kullanımı ile ilgili bilgiler verilmiştir. Robotların turizm işletmelerinde insan
kaynağı sorunlarına çözüm olup olmayacağı, robotlar yüzünden insanların işsiz kalma kaygısı
ve robot kaynakları yönetiminin nasıl olacağı konusunda değerlendirmelerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Turizm İşletmeleri, Personel Yönetimi, İnsan Kaynakları
Yönetimi, Robot Kaynakları Yönetimi
For years, personnel management has been assumed to be a record-keeping activity
about employees and has fulfilled its duties to keep records on subjects such as wages, benefits,
insurance deductions, absences, days the employees are on sick leave, absenteeism, and
tardiness. Personnel management, which is fairly outdated, needs to create new personnel
policies in order to serve the structural changes in labour. In this context, a transition process in
businesses from traditional personnel management to a modern one, namely, human resource
management, has commenced. In simplest terms, human resource management is ideally
managing, developing and motivating the human factor in line with management goals. Even
though both terms are used interchangeably, personnel management is more focused on the
work and business. As for human resource management, it is personnel- and customer-oriented;
that is, its practices are oriented towards people. Therefore, an understanding of the importance
and value of human resource is the greatest positive quality of human resource management.
While the concept of human resource management is still not entirely integrated into businesses,
a new era has begun in which robotic resources have started to substitute human resource in
various fields subsequent to the rapid changes in industry and technology. The improvements
resulting from Industry 4.0 brings to mind the question whether there will be a new change
before the process of structural change from personnel management to human resource
management is completed. In this context, the aim of the study is to examine the functionality
of human resource management in tourism establishments and the problems of human resource,
and solution suggestions, and make predictions on how robotic resources management will be
like in the future. The findings of the study reveal that the worst problem tourism employees
generally face is seasonal work. In order to solve the problems of tourism employees, it is
foreseen that the government is required to provide incentives to businesses and employees.
The study also discusses the reasons of the inefficiency of human resource management and
how to remove them. Additionally, the study includes some information concerning the usage
of robotic resources in tourism establishments. In the study, the subjects of whether robots will
solve the problems of human resource in tourism establishments, employees’ anxiety of
unemployment due to robots, and how robotic resources management will be carried out in the
future are also evaluated.
Keywords: Tourism Establishments, Personnel Management, Human Resources
Management, Robotic Resources Management.