Akdeniz İletişim Fakültesi Dergisi, sa.28, ss.82-102, 2017 (Hakemli Dergi)
Çocukların ve gençlerin en çok tercih ettikleri mecralardan biri olan
internet mecrasında daha küçüklükten itibaren kültürel olarak tüketim tohumlarının
nasıl ekildiği şüphesiz son derece önemli ve bir o kadar da araştırılmaya muhtaç bir
konudur. Tam da bu gereksinmeden doğan bu çalışmada, Türkiye’nin ilk ve tek çocuk
ve gençlik portalı olduğu iddiasını taşıyan “Tipeez Bizim Yerimiz” isimli internet sitesi
üzerinden çocukların yeni medyada nasıl birer tüketici yurttaş haline dönüştürüldükleri
sorunsallaştırılmıştır. Çalışmanın ilk kısmı olan kuramsal kısmında, tüketim kültürünün
yeni bir mecrası olan internet pazarında çocuk ve tüketim ilişkisine değinilmiş,
ardından “Tipeez Bizim Yerimiz” sitesini oluşturan unsurların “tüketim söylemi”
açısından incelemesine geçilmiş ve son olarak ise sitede yayınlanan haberlerin içerik
ve söylemlerine bakılarak tüketim ideolojisi üzerinden haber okuması yapılmıştır.
Böylece, çocukların daha erken yaşlarda tüketim ideolojisiyle nasıl tanıştırıldığı; hangi
unsurların söz konusu söylemin ekilmesinde etkili bir biçimde kullanıldığı araştırılmıştır.
Childhood has transformed into a playground where companies discover arguments
that are attractive to children to create product and brand loyalty in the new media,
which constantly change shape in line with the conditions of the global market. Today,
children are born into a digital culture, are growing and socializing with digital culture.
Therefore, commercialization of the areas that are referred to be designed for children
in the new media makes it more important to examine the kid-friendly websites in terms
of consumer culture. “Tipeez Bizim Yerimiz” website belonging to Doğan Yayın Grubu,
which is claimed to be Turkey’s first and only child and youth portal, was examined
for this study to monitor the consumption elements in the kid-friendly websites for
children. Tipeez Children and Youth Portal, which has 2,293,531 registered users and
is released under the name “Tweege” in 6 different countries, was selected for the
study since it is a popular website for kids. The main question of the study was to findout how children are transformed into potential customers of the current and future
consumption culture, by tracing the direct or hidden consumption-related elements
within the website contents and the news prepared for children.