Pandemi Sürecinde Yükseköğretim Kurumlarında Uzaktan Eğitim: İletişim Akademisyenlerinin Uzaktan Eğitime Bakışı


Creative Commons License

Temel F., Önürmen O.

Yükseköğretim Dergisi, cilt.12, sa.1, ss.89-101, 2022 (ESCI) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.2399/yod.21.744061
  • Dergi Adı: Yükseköğretim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Emerging Sources Citation Index (ESCI), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.89-101
  • Anahtar Kelimeler: Communication, communication academics, Covid-19, distance education, education, ONLINE, READINESS
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çin’den başlayarak dünyayı saran pandemi (Covid-19) sürecinde toplumsal, siyasal ve ekonomik birçok alanda “yeni normaller” belirdi. Başta eğitim alanında olmak üzere yeni uygulamalara geçilirken, Türkiye’de 16 Mart 2020 tarihi itibariyle 2020–2021 eğitim dönemi bahar yarıyılının uzaktan eğitimle tamamlanmasına karar verildi. Uzaktan eğitim sürecindeki sorunlar ve tespitler bu çalışmada, Türkiye’de iletişim fakültelerinde eğitim veren iletişim akademisyenlerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitim tecrübeleri kapsamında incelendi. Eğitim ve iletişim ilişkisi bağlamında ele alınan çalışmada iletişim akademisyenlerinin uzaktan eğitimle ilgili tespitlerinin ortaya konulması amaçlandı. Nitel ve nicel veri elde etmek üzere e-posta yoluyla anket tekniği uygulanan araştırma, 65 iletişim fakültesinden (vakıf ve devlet) eğitim veren 1100 iletişim akademisyeni içerisinde örneklemi oluşturan 91 katılımcıya ulaşılarak yürütüldü. Araştırma kapsamında elde edilen bulgular; (i) İletişim koşullarına ilişkin ölçütler, (ii) Yüz yüze eğitim metotlarına ilişkin önermelere katılım düzeyleri, (iii) Uzaktan eğitim metotlarına ilişkin önermelere katılım düzeyleri, (iv) Uzaktan eğitimin verimliliğine ilişkin katılım düzeyleri ve (v) Ders içeriklerine göre eğitim metotlarına bakış başlıklı 5’li Likert ölçeği ve pandemi sırasında uzaktan eğitim sürecinin genel değerlendirmesini içeren nitel veriler kapsamında analiz edildi. Frekans testleri, betimleyici testler ve nitel veriler doğrultusunda analiz edilen çalışma sonucunda iletişim tercihlerinin eğitim metotlarının verimliliğini belirlemede önemli bir faktör olarak öne çıktığı saptandı. İletişim akademisyenleri tarafından yüz yüze eğitim modeli verimlilik açısından uzaktan eğitime göre tercih edilirken, uzaktan eğitimin başarısı ise görsel, sesli ve yazılı materyallerin kullanılması koşullarına bağlanmıştır. Diğer taraftan uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitim modellerinin başarısının, dersin niteliğine (uygulamalı-teorik) göre değişkenlik arz ettiği saptanmıştır.