Human Capital and Turkish Public Finance in a Global World


ALTAY A., AKBEY F.

International Conference on Human and Economic Resources, İzmir, Türkiye, 24 - 25 Mayıs 2006, cilt.1, ss.103-105

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.103-105
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Çalışmada beşeri sermayeye yapılan yatırımın genelde ekonomik kalkınma, özelde ise doğrudan yabancı yatırım (DYY) girişine olan etkileri ele alınmıştır. Eski verilerin üzerine yenilerini bina ederek bir ülkenin beşeri sermayeye yatırım düzeyinin çalışma standartlarına uyumunu ne şekilde etkilediğini değerlendirme kapasitemizi arttırabiliriz. Beşeri sermaye yatırımları konusunda güvenilir veri elde etmek için, aynı zamanda azgelişmiş ülkelerin kapasite inşası da elzemdir. Bu kapasite, işyeri eğitimi gibi okul sonrası beşeri sermaye yatırımlarının ölçülmesi bağlamında özellikle önem arz etmektedir. Ayrıca eğitimin kalitesi de vasıfların geliştirilmesinde önemlidir. Bilişsel yetenekler ve bilginin ekonomik performansı nasıl etkilediğini anlamak içinse kalite kriterlerine ihtiyaç duyulmaktadır. Elbette ki bunların hepsini bir arada sağlamanın en önemli yolu sağlam ve iyi işleyen bir mesleki ve teknik eğitim (MTE) altyapısı oluşturmaktan, yahut okul sonrası eğitim kanallarını çoğaltmaktan geçmektedir. Kamu kaynakları ve bütçesi de buna yönelik olarak yeniden yapılandırılmalıdır. Bu bağlamda, mesleki eğitime harcanan kamusal ve özel kaynaklar hakkında bazı ulaşılabilir veriler mevcuttur. Bununla birlikte mesleki ve teknik eğitime toplamda ne kadar kaynak ayrıldığının ve bunların gerek doğrudan yabancı yatırım oranına gerekse ülke ekonomisine nasıl etki ettiğinin net olarak tespiti zordur. Yine de öncül niceliksel ölçümler yapılmış ve küreselleşen dünyada Türkiye’nin kamu maliyesini ve bütçe dengelerini tehlikeye atmadan ne tür önlemler alabileceğine yönelik önerilerde bulunulmuştur.

 In the study, the effects of human capital investments on general economic development and particularly on entrance of foreign direct investments (FDI) have been analyzed. Building on existing indicators and devising new ones will increase the capacity to assess how a country’s level of investment in human capital affects labor standards compliance. It is also imperative to build capacity within developing countries to collect reliable data on indicators of human capital investment. Such capacity is especially important with respect to the measurement of post-school investments in human capital, such as employer-provided training. Quality of education clearly matters in skills development. To better understand how cognitive skills and knowledge affect economic performance and labor standards, better measures of quality are needed. Of course the best way to provide these elements altogether is to create a sound and well functioning infrastructure for technical and vocational school education, or to multiply the channels for post-school technical education. Needless to say that public resources and budget are also should be reorganized to these ends. In this respect, there are some data available on the amount of public expenditures on training, private expenditure for education and training. But technical and vocational education is unevenly covered, and in some countries the coverage is extremely poor. It is therefore difficult to arrive at a picture of how much total expenditure is devoted to different levels of education or training and technical and vocational education, not to mention the relationship between investment and outcomes for different actors. On the other hand, still we can try to list some institutional, budgetary, policy and educational recommendations for Turkey to direct globalization process for her benefits in terms of human capital without disrupting her financial and budgetary balances too much.