Sınav Değişikliği Yaşayan 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen Sınav Kaygılarının Incelenmesi


Creative Commons License

Demir O. O., Saraçoğlu M., Bektaş O.

International Conference on Science, Mathematics, Entrepreneurship and Technology Education, İzmir, Türkiye, 12 - 14 Nisan 2019, ss.198-199

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.198-199
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ortaöğretim öğrencilerinin liselere geçiş sürecinde uygulanan merkezi sınav sisteminde her yıl

değişiklik yaşandığı görülmektedir. Bu değişikliğin etkisiyle öğrencilerde stres bunalım ve kaygı gibi

duygular ortaya çıkmaktadır. Kaygı boyutu sınav değişikliğine bağlı olarak özellikle sınav kaygısının

yaşanmasına sebep olmaktadır. Sınav kaygısının her alanda olduğu gibi fen alanında da yaşanmaktadır.

Bu çalışma 2018 yılında Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavının kaldırılıp yerine Liselere

Geçiş Sınavı olan (LGS) sınavının uygulanmaya başlaması sebebiyle sınav değişikliği yaşamış olan 8. sınıf

öğrencilerinin fen sınav kaygılarının ne düzeyde olduğunu incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.

Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseninde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın ölçeği

Niğde’nin Ulukışla ilçesinde farklı okul bölgelerindeki (yatılı, köy, merkez) 108 kız ve 102 erkek toplam

212 adet 8. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Öğrencilerin sınav kaygısının ölçümünde kullanılan veri

toplama aracı C.D. Spielberger’in ABD’de geliştirdiği Necla Öner ve Deniz Albayrak Kaymak’ın Türkçe’ye

çevirdiği geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları yapılmış, uzman kişiler tarafından (1 akademisyen) (1 fen

bilimleri öğretmeni) revize edilen ve kapsam geçerliliği artırılan revize edildikten sonra Cronbach alfa iç

tutarlık katsayısı .93 bulunan fen sınav kaygısı ölçeğidir (FSKÖ). Araştırmanın evrenini Niğde ilinde

bulunan 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Ulaşılabilir evreni Ulukışla ilçesindeki 8. sınıf öğrencileri

oluşturmaktadır, örneklem çeşidi olarak rastgele olmayan örneklem yönteminden uygunluk esaslı

örneklem kullanılmıştır. Araştırmanın analizleri bağımlı ve bağımsız t-testi ANOVA ve ANCOVA testleri ile

analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda sınav değişikliği yaşamış olan 8. sınıf öğrencilerinin fen sınavı

kaygı düzeylerinin orta düzeyde olduğu, cinsiyet açısından kız öğrencilerin sınav kaygı düzeylerinin

erkeklere göre biraz yüksek olduğu ancak bunun anlamlı derecede olmadığı, okul bölgesi açısından

öğrencilerin sınav kaygılarının orta düzeyde olduğu ve aralarında anlamlı derecede bir farkın olmadığı

sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma bulgularına ve sınırlılıklarına dayanarak bir sonraki uygulama ve

araştırmalara yol gösterilecek şekilde tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.

It is seen that the central exam system applied in the transition period of high school students to

high schools is changing every year.With the effect of this change, students experience stress, anxiety

and crisis.The anxiety dimension causes the exam anxiety to be experienced depending on the exam

change.Exam anxiety is experienced in the field of science as in every field.This study was carried out in

order to examine the level of science exam anxiety of Grade 8 students who had passed the exam in

2018 because of the transition from Basic Education to Secondary Education (TEOG) exam and started

to take the exam for the transition to high schools (LGS).The study was carried out in the survey design

of quantitative research methods.The scale of the study was applied to 212 8th grade students in

different school districts (boarding, village, center) in the town of Niğde.The data collection tool used to

measure students' anxiety of exam. The validity and reliability studies of D.C. Spielberger developed by

Necla Öner and Deniz Albayrak Kaymak in the USA were evaluated 0.93 is the science exam anxiety scale

(FSKÖ).The population of the study is composed of 8th grade students in Niğde province.The analyzes of

the study were analyzed with dependent and independent t-test ANOVA and ANCOVA tests.As a result

of the study, it was observed that the anxiety levels of the 8th grade students who had experienced the

exam change were at a medium level and that the test anxiety levels of the female students in terms of

gender were slightly higher than that of the boys but that this was not significant; there is no

difference.Based on the findings and limitations of the research, it was discussed and recommendations

were made to guide the next practices and researches.