International Conference on Science, Mathematics, Entrepreneurship and Technology Education, İzmir, Türkiye, 12 - 14 Nisan 2019, ss.198-199
Ortaöğretim öğrencilerinin liselere geçiş sürecinde uygulanan merkezi sınav sisteminde her yıl
değişiklik yaşandığı görülmektedir. Bu değişikliğin etkisiyle öğrencilerde stres bunalım ve kaygı gibi
duygular ortaya çıkmaktadır. Kaygı boyutu sınav değişikliğine bağlı olarak özellikle sınav kaygısının
yaşanmasına sebep olmaktadır. Sınav kaygısının her alanda olduğu gibi fen alanında da yaşanmaktadır.
Bu çalışma 2018 yılında Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavının kaldırılıp yerine Liselere
Geçiş Sınavı olan (LGS) sınavının uygulanmaya başlaması sebebiyle sınav değişikliği yaşamış olan 8. sınıf
öğrencilerinin fen sınav kaygılarının ne düzeyde olduğunu incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseninde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın ölçeği
Niğde’nin Ulukışla ilçesinde farklı okul bölgelerindeki (yatılı, köy, merkez) 108 kız ve 102 erkek toplam
212 adet 8. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Öğrencilerin sınav kaygısının ölçümünde kullanılan veri
toplama aracı C.D. Spielberger’in ABD’de geliştirdiği Necla Öner ve Deniz Albayrak Kaymak’ın Türkçe’ye
çevirdiği geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları yapılmış, uzman kişiler tarafından (1 akademisyen) (1 fen
bilimleri öğretmeni) revize edilen ve kapsam geçerliliği artırılan revize edildikten sonra Cronbach alfa iç
tutarlık katsayısı .93 bulunan fen sınav kaygısı ölçeğidir (FSKÖ). Araştırmanın evrenini Niğde ilinde
bulunan 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Ulaşılabilir evreni Ulukışla ilçesindeki 8. sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır, örneklem çeşidi olarak rastgele olmayan örneklem yönteminden uygunluk esaslı
örneklem kullanılmıştır. Araştırmanın analizleri bağımlı ve bağımsız t-testi ANOVA ve ANCOVA testleri ile
analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda sınav değişikliği yaşamış olan 8. sınıf öğrencilerinin fen sınavı
kaygı düzeylerinin orta düzeyde olduğu, cinsiyet açısından kız öğrencilerin sınav kaygı düzeylerinin
erkeklere göre biraz yüksek olduğu ancak bunun anlamlı derecede olmadığı, okul bölgesi açısından
öğrencilerin sınav kaygılarının orta düzeyde olduğu ve aralarında anlamlı derecede bir farkın olmadığı
sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma bulgularına ve sınırlılıklarına dayanarak bir sonraki uygulama ve
araştırmalara yol gösterilecek şekilde tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
It is seen that the central exam system applied in the transition period of high school students to
high schools is changing every year.With the effect of this change, students experience stress, anxiety
and crisis.The anxiety dimension causes the exam anxiety to be experienced depending on the exam
change.Exam anxiety is experienced in the field of science as in every field.This study was carried out in
order to examine the level of science exam anxiety of Grade 8 students who had passed the exam in
2018 because of the transition from Basic Education to Secondary Education (TEOG) exam and started
to take the exam for the transition to high schools (LGS).The study was carried out in the survey design
of quantitative research methods.The scale of the study was applied to 212 8th grade students in
different school districts (boarding, village, center) in the town of Niğde.The data collection tool used to
measure students' anxiety of exam. The validity and reliability studies of D.C. Spielberger developed by
Necla Öner and Deniz Albayrak Kaymak in the USA were evaluated 0.93 is the science exam anxiety scale
(FSKÖ).The population of the study is composed of 8th grade students in Niğde province.The analyzes of
the study were analyzed with dependent and independent t-test ANOVA and ANCOVA tests.As a result
of the study, it was observed that the anxiety levels of the 8th grade students who had experienced the
exam change were at a medium level and that the test anxiety levels of the female students in terms of
gender were slightly higher than that of the boys but that this was not significant; there is no
difference.Based on the findings and limitations of the research, it was discussed and recommendations
were made to guide the next practices and researches.