Tüketici Boykot Davranışları: Yeme-İçme Sektörüne Yönelik Bir Araştırma


Gölgeli K.

5. Uluslararası Boğaziçi Bilimsel Çalışmalar Kongresi, İstanbul, Turkey, 14 - 15 September 2024, pp.634

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: İstanbul
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.634
  • Erciyes University Affiliated: Yes

Abstract

Globalleşen dünyada, iletişim teknolojilerinin gelişimiyle birlikte tüketiciler, ürün ve hizmetler hakkında kolayca bilgi edinebilmektedir. Son dönemde, tüketicilerin fiyatlar, kalite, müşteri ilişkileri ve firmaların toplumsal olaylara duyarlılığı gibi konulara ilgi gösterdiği gözlemlenmektedir. Bilinçli tüketiciler, işletmelerin neden göstermeden yaptıkları fiyat veya kalite değişimlerine karşı boykot tutumu geliştirebilmektedir. Tüketici boykotu kavramı, tüketicilerin karşılaştıkları herhangi bir probleme tepki olarak, bu problemin ortaya çıkmasına neden olan işletmeyi etkileme çabaları olarak tanımlanır. Bu eylem, tüketicilerin etik, çevresel veya politik sebeplerle tepki göstererek, işletmelere karşı tutumlarını değiştirmeleriyle de gerçekleşebilmektedir. Tüketici boykotları, bireylerin belirli ürünleri satın almamaları yönünde toplu bir tepki olarak ortaya çıkar. Boykotların etkinliği, katılım sayısına ve sosyal ağlar gibi platformlar üzerinden geniş kitlelere ulaşabilmesine bağlıdır. İşletmeler, bu tür boykotları ve nedenlerini dikkate almalı, tüketici şikayetlerini ciddiyetle ele alarak olası krizleri önlemeye çalışmalıdır. Bu çabalar, söz konusu işletmenin ürünlerinin satın alınmasını engellemeye yönelik toplu bir tüketici davranışı olarak ortaya çıkar. Bu çalışmanın amacı, yeme-içme sektörüne tüketicilerin boykota katılımını etkileyen faktörleri belirlemektir. Araştırma, Kayseri ilinde yüz yüze anket yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Şehrin yoğun alışveriş bölgelerinde bulunan gönüllü bireyler araştırmaya katılmıştır. Çeşitli demografik özelliklere sahip katılımcıların büyük çoğunluğu, daha önce yeme-içme sektöründe boykot kararı almış olup, gelecekte de etik ve ahlaki nedenlerle boykot yapmaları muhtemeldir. Katılımcılar, boykotların işletmelerin eylemlerini değiştirmesi için önemli bir araç olduğunu ve sosyal etkilerini vurgulamaktadırlar. Bu konuyla ilgili araştırma yapmak isteyen araştırmacılar, işletmeleri sektör veya marka bazında sınırlayabilir ve farklı coğrafi bölgelerde ya da şehirlerde örneklem seçerek çalışabilirler, sektörler veya markalar arasında karşılaştırma yapabilir ya da tüketici boykot katılım güdüleri ile ilgili olarak başka değişkenlerden yararlanabilirler. Çalışmanın bu yönden gelecekte yapılacak çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.