4. ULUSLARARASI MÜHENDİSLİK BİLİMLERİ VE MULTİDİSİPLİNER YAKLAŞIMLAR KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 3 - 05 Kasım 2022, ss.648-653
Yakın zamanda ülkemizde Elektrikle çalışan araç sayısında ciddi bir artış beklenmektedir. Bu kapsamda bu elektrikli araçların şarj olacağı sarj istasyonlarının konumlarının belirlenmesi kararının yerel yönetimler tarafından verilmesi gerecektir. Bu kararının verilmesine yardımcı olmak ve diğer yerel yönetimlere örnek olmak amacıyla bu çalışma yapılmıştır. Belirli bir beldede şarj istasyonlarının konumlarının belirlenmesi problemi birçok kriterli karar verme problemidir. Bu problemin çözümünde çok kriterli karar verme yöntemleri kullanılmaktadır. Bu çalışmada Kayseri ili Talas ilçesinde şarj istasyonlarının konumlarının belirlenmesi çok kriterli karar verme probleminin çözümü dikkate alınmıştır. Çalışmada Best Worst (BWM) ve Marcos çok kriterli karar verme yöntemleri kullanılmıştır. BWM yöntemi ile kriterlerin ağırlıkları belirlenirken Marcos yöntemi ile alternatiflerin sıralaması elde edilmiştir.
Problemde dikkate alınan kriterler sırasıyla Nüfus, altyapıya uzaklık, yatırım maliyeti, ana yollara uzaklık, park alanları, benzin istasyonlarına uzaklık, satın alma gücü ve AVM’lere uzaklık kriterleridir. Talas ilçe sınırları içerisinde yer alan 30 alternatif konum aday yerler olarak belirlenmiştir. Çalışma için yapı-lan analizler sonucunda en önemsiz kriterin yatırım kurulum maliyeti kriteri olduğu en önemli kriterin ise altyapı olduğu belirlenmiştir. Çalışmada alternatif 30 konumunun sıralaması elde edilmiştir. Bu sı-ralama ile karar vericilere Talas ilçesi sınırları içerisinde istedikleri sayıda şarj istasyonu konumlandıracakları yer önerisinde bulunulmuştur. Bu çalışma araç şarj istasyonu konumu belirlemek isteyen yerel yönetimlere örnek teşkil etmektedir.