Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, vol.13, no.1, pp.33-69, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
The hospitality sector, as being a service sector, is one of the sectors
most easily affected by crises, and hence pandemics can be considered
as one of the factors that can cause a crisis. With this study, it is aimed
to reveal the changes in the food and beverage service processes offered within the accommodation businesses during the Covid-19 outbreak. Semi-structured interviews were held with food and beverage
managers of accommodation businesses, and the data obtained were
evaluated with content analysis, and the findings were interpreted under two main and six sub-categories. The findings reveal that practices
such as the use of gloves and masks, disinfection, fire control, table
layout, digital menu use, fixed menu applications, plate service instead
of open buffet, and food hygiene in the restaurant and kitchen departments before, during and after service.
Bir hizmet sektörü olan ağırlama sektörü krizlerden en kolay etkilenen
sektörlerin başında gelmektedir ki salgın hastalıklar da kriz oluşturabilecek etkenlerden biri olarak değerlendirilebilmektedir. Bu çalışma
ile Covid-19 salgını esnasında konaklama işletmeleri bünyesinde sunulan yiyecek ve içecek hizmet süreçlerinde yaşanan değişimlerin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Konaklama işletmelerinin yiyecek
ve içecek yöneticileri ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler içerik analizi ile değerlendirilmiş, bulgular iki ana ve altı alt kategori kapsamında yorumlanmıştır. Bulgular, restoran ve mutfak bölümlerinde servis öncesi, servis esnası ve servis
sonrası süreçlerde eldiven ve maske kullanımı, dezenfeksiyon, ateş
kontrolü, masa düzeni, dijital menü kullanımı, sabit menü uygulamaları, açık büfe yerine tabak servisi uygulamaları, yiyeceklerin hijyeni
gibi uygulamaların gerçekleştiğini ortaya koymaktadır.