Innovation and Global Issues in Social Sciences III, Antalya, Türkiye, 26 - 29 Nisan 2018, ss.1303-1313
Konaklama işletmelerinin pazarlama faaliyetlerinin başarısı, seyahat acenteleri, tur
operatörleri gibi aracıların pazarlama faaliyetlerinin başarısıyla doğru orantılıdır. Bu çerçevede
araştırmanın amacı, konaklama işletmelerinin pazarlanmasında seyahat acenteleri, tur operatörleri ve diğer aracıların rolünü ve bu bağlamda konaklama işletmelerinin aracılara olan
bağımlılık düzeylerini tespit etmektir. Araştırmanın örneklemini Antalya ve Nevşehir ilindeki
konaklama işletmelerinin pazarlama ve satışla ilgili olan yöneticileri ve satış elemanları
oluşturmaktadır. Araştırma bulguları, konaklama işletmelerinin pazarlanmasında aracıların
önemli işlevleri olduğu ve konaklama işletmelerinin aracılara olan bağımlılık boyutlarının,
Antalya ve Nevşehir arasında farklılık gösterse de yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca
çalışmada kullanılan hipotezler ve elde edilen veriler ışığında; konaklama işletmelerinin
aracılara bağımlılık düzeyleri ve konaklama işletmelerinde aracılara olan bağımlılığın ortaya
çıkardığı sorunlar konaklama işletmelerinin özelliklerine ve pazarlama yöneticilerinin ve satış
elemanlarının birtakım demografik özelliklerine göre farklılık göstermektedir. Konaklama
işletmesinin bulunduğu il ile işletme türü, doluluk oranı ve zincir olup olmama durumları
arasında ilişkinin varlığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte, Konaklama işletmelerinin aracılara
bağımlılık boyutları ile bağımlılığın neden olduğu sorunlar arasında ilişkinin varlığı da tespit
edilmiştir. Araştırmanın bulgularına dayanarak, konaklama işletmelerinin aracılara bağımlılık
düzeylerini azaltabilmelerinin yolu hizmet kalitesini ve devamlı gelen müşteri yüzdesini
yükseltmek suretiyle aracılara karşı işletmenin elini güçlendirmektir. Çalışmada son olarak,
araştırmanın birtakım kısıtları olduğu belirtilmiş ve gelecek araştırmalar için bazı öneriler
sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Konaklama İşletmeleri, Pazarlama, Aracılar, Antalya, Nevşehir
JEL Kodu: Z32, M31
The success of the marketing activities of accommodation enterprises is directly
proportional to the success of the marketing activities of mediators such as travel agencies and
tour operators. In this respect, the aim of the study is to investigate the role of travel agencies,
tour operators and other mediators in the marketing of accommodation services, and to
determine the level of dependency of accommodation businesses to mediators. The sampling
of this study consists of marketing and sales managers and salespeople of businesses in the
provinces of Antalya and Nevsehir in Turkey. The findings of the research, it was determined
that mediators play a significant role in the promotion of accommodation businesses, and that
the levels of dependency of businesses to mediators were high although they differed between
Antalya and Nevsehir. Besides, in the light of the hypotheses and data used in the study, the
levels of dependency of accommodation businesses to mediators and the problems created by
this dependency differ with respect to the features of the businesses and various demographic
characteristics of marketing managers and salespeople. Moreover, relationships were found
between the city in which the business located and the type of the business, and between the
occupancy rate and being a chain or not. A correlation was also found between businesses’
levels of dependency to mediators and the problems created by dependency. Based on the
findings of the research, it could be argued that businesses should strengthen their hands against
mediators by improving the quality of their service and increasing the percentage of loyal
customers in order to decrease the level of dependency to mediators. Finally, some implications
and limitations of this research were discussed, and future research directions are made.
Keywords: Tourism System, Hospitality Industry, Marketing, Mediators
JEL Codes: Z32, M31