SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARINA GÖRE KÜLTÜREL OKURYAZARLIK


Kafadar T., Şan S.

e-Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (MAKÜ), sa.59, ss.214-234, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

 Bu araştırmanın genel amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kültürel okuryazarlık kavramına yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemine göre tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları, amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesine göre belirlenmiştir. Araştırma verileri görüşme yöntemi aracılığıyla elde edilmiş ve elde dilen veriler ise betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kültürel okuryazarlık kavramını “kendi kültürleri” bağlamında tanımladıkları tespit edilmiştir. Kültürel okuryazar bireylerin özelliklerini bilgi olarak değil, değerler ve özellikle de beceriler üzerinden belirledikleri sonucuna ulaşılmıştır. Kültürel okuryazar bireylerin genel kültürlü, yenilikçi, okuyup araştıran ve eleştiren bireyler olması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin mutlaka kültürel okuryazar bir birey olması gerektiğini düşünen sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kendilerini yeterli düzeyde kültürel okuryazar bir birey görmedikleri sonucuna da ulaşılmıştır. Alanda kültürel okuryazarlık ile ilgili literatürdeki eksiklik nedeniyle benzer bir çalışmanın sosyal bilgiler öğretmenleri ile yapılması önerilmektedir. Öğretmen eğitimi kapsamında farklı branşlardanöğretmen adaylarının ve öğretmenlerinin de kültürel okuryazarlığa ilişkin görüşleri incelenebilir.