e-Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (MAKÜ), sa.59, ss.214-234, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın genel amacı, sosyal bilgiler öğretmen
adaylarının kültürel okuryazarlık kavramına yönelik
görüşlerini belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma
yöntemine göre tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları,
amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum
örneklemesine göre belirlenmiştir. Araştırma verileri
görüşme yöntemi aracılığıyla elde edilmiş ve elde dilen
veriler ise betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kültürel
okuryazarlık kavramını “kendi kültürleri” bağlamında
tanımladıkları tespit edilmiştir. Kültürel okuryazar bireylerin
özelliklerini bilgi olarak değil, değerler ve özellikle de
beceriler üzerinden belirledikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Kültürel okuryazar bireylerin genel kültürlü, yenilikçi,
okuyup araştıran ve eleştiren bireyler olması gerektiği
sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin
mutlaka kültürel okuryazar bir birey olması gerektiğini
düşünen sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kendilerini
yeterli düzeyde kültürel okuryazar bir birey görmedikleri
sonucuna da ulaşılmıştır. Alanda kültürel okuryazarlık ile
ilgili literatürdeki eksiklik nedeniyle benzer bir çalışmanın
sosyal bilgiler öğretmenleri ile yapılması önerilmektedir.
Öğretmen eğitimi kapsamında farklı branşlardanöğretmen
adaylarının ve öğretmenlerinin de kültürel okuryazarlığa
ilişkin görüşleri incelenebilir.