2. ULUSLARARASI ERCİYES BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, Kayseri, Türkiye, 27 - 29 Eylül 2019, ss.108
Bireylerin etnik yapı, dil, cinsiyet, sosyal sınıf, eğitim düzeyi, dinsel yönelim gibi kendi içinde birçok
değeri barındıran farklı kültürel özelliklerinin olması, onlara hizmet – ürün sunan kişiler için kültüre
duyarlı - çok kültürlü yaklaşım anlayışını gerekli kılmaktadır. Kültüre duyarlı yaklaşım eğitim,
sağlık, siyaset gibi alanlarda her geçen gün daha önemli hale gelmektedir. Aynı aile - mahalle içinde
farklı yaşam tarzlarına sahip olan kişilerden, göçmen - mültecilere kadar geniş bir çerçevede kültüre
duyarlı yaklaşım toplumumuz açısından önemli bir gerekliliktir. Diğer öğretmenlik branşlarına
kıyasla, öğretim fonksiyonundan ziyade eğitim (kişilik, benlik oluşturma süreçleri) fonksiyonu ön
planda olan Pdr branşında, kültüre duyarlı yaklaşım psikososyal önem taşımaktadır. Kişilik gelişimi
ve toplumsallaşma sürecinde öğrencilerin yanında olan Pdr uzmanlarının kültüre duyarlı
yeterliliklerinin gelişmiş olması önemlidir. Bu araştırmada, Pdr lisans öğrencilerinin kültüre duyarlı
yeterliliklerinin ve yeterliliklerine etki eden faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır.
Bu amaçla Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesinde eğitim göre PDR öğrencilerine araştırmacılar
tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ve Türkçe’ye uyarlaması yapılan Kültürlerarası Duyarlılık
Ölçeği uygulanmıştır. Ölçek, kültürlerarası etkileşime katılım, kültürel farklılıklara saygı duyma,
kültürlerarası etkileşimde özgüven, kültürlerarası etkileşimden zevk alma, kültürel etkileşime özen
gösterme alt boyutların sahiptir. Elde edilen veriler üzerinde yapılan istatistik çalışmaları sonucunda
öğrencilerin demografik özellikleri, aile modelleri ile ölçeğin alt boyutları arasında anlamlı ilişkiler
olduğu görülmüştür. Demokratik aile yapısına sahip olan öğrencilerin ölçeğin birçok alt boyutunda
yüksek puan ortalamasına sahip olduğu görülmüştür. Katılımcıların sınıf seviyesi arttıkça ölçekten
aldığı puan ortalamaları da artmıştır. Elde edilen bulgular literatür ekseninde tartışılmış ve öneriler
sunulmuştur.