Üniversitelere Ait İnternet Web Sitelerinin Ortodonti Hastaları İçin Sağladığı Bilgi Kalitesinin Değerlendirilmesi


Creative Commons License

Öztürk T.

Selcuk Dental Journal, cilt.8, sa.1, ss.106-112, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.15311/selcukdentj.741264
  • Dergi Adı: Selcuk Dental Journal
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.106-112
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amacı üniversitelere ait web sitelerinin ortodontik bilgi kaynağı yönünden kalitesini ve içeriğini değerlendirmektir. Gereç ve Yöntemler: Google arama motoru ile “diş hekimliği fakültesi” anahtar kelimesi kullanılarak 2020 yılı Nisan ayı sonunda bir internet araması yapılmıştır. Arama sonrasında ilk 60 üniversite diş hekimliği fakültesi web sitesi değerlendirilmiştir. Ayrıca ilk 15 devlet ve vakıf üniversitesine ait diş hekimliği fakültesi ortodonti web sitesi değerlendirilerek karşılaştırma yapılmıştır. Bu web sitelerinin sağladığı bilginin değerlendirilmesi amacıyla üç farklı değerlendirme metodu (JAMA, DISCERN ve EQIP) kullanılmıştır. Sonuçlar ortalama skor puanları, yüzdeler ve aralıklar olarak verilmiştir. İstatistiksel değerlendirme amacıyla Shapiro-Wilks ve Mann Whitney-U testleri kullanılmış ve istatistiksel anlamlılık değeri p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Bulgular: JAMA kriterlerine göre yazarlık (%95) ve Patent hakkı (%98.3) ilkelerine en çok uyulurken, açıklama ilkesinin (%3.3) en düşük seviyede yer aldığı belirlenmiştir. DISCERN kriterlerine göre yapılan değerlendirmede Bölüm 1 skorunun 19.4  9.37, Bölüm 2 skorunun 13.8  7.94, Bölüm 3 skorunun 1.98  1.23 ve toplam skorun 35.28  17.84 olduğu belirlenmiştir. DISCERN kriterlerine göre web sitelerinin bilgi sağlama kalitesi düşüktür. EQIP kriterlerine göre yapılan değerlendirmede toplam skor %32,81  24.64 olarak elde edilirken skorların en fazla oranda hayır cevabı aldığı belirlenmiştir. Web sitelerinin genel olarak bilgi sağlama kalitesi düşük olmak ile birlikte eksiklikleri şöyleydi: bilginin amaçlarından, kaynaklarından ve üretim sürelerinden bahsedilmemektedir. Sonuçlar: Güncel bilgilerin ve tedavilerin sağlanması için bilimsel yöntemlerin takip edildiği ve uygulandığı üniversite hastanelerine ait web sitelerin hastaların kaliteli ve doğru bilgi alabilmesi için sürekli ve belirli kriterlere göre düzenlenmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Aim: The purpose of this study is to evaluate the quality and content of the websites of university dental faculties in terms of orthodontic information source. Methods: An internet search was carried out in April 2020 using the keyword "faculty of dentistry" using the Google search engine. After the search, the first 60 university dentistry faculty websites were evaluated. In addition, a comparison was made by evaluating the orthodontics website of the faculty of dentistry belonging to the first 15 state and foundation universities. Three different evaluation methods (JAMA, DISCERN and EQIP) were used to evaluate the information provided by these websites. Results are given as average scores, percentages and ranges. For statistical evaluation, Shapiro-Wilks and Mann Whitney-U tests were used and the statistical significance value was accepted as p <0.05. Results: According to the JAMA criteria, the authorship (95%) and disclosure (98.3%) were observed most, while the principle of attribution (3.3%) was found to be at the lowest level. In the evaluation made according to DISCERN criteria, it was determined that the Part-1 score was 19.4  9.37, the Part-2 score was 13.8  7.94, the Part-3 score was 1.98  1.23 and the total score was 35.28  17.84. According to DISCERN criteria, websites provide poor information quality. In the evaluation according to the total score of the scores was obtained by EQIP  24.64 32.81% was determined as a maximum ratio of no answer received. The overall quality of the websites to provide information was low, but the shortcomings were as follows: the purposes, sources and production times of the information are not mentioned. Conclusion: It is concluded that the websites of university hospitals where scientific methods are followed and applied in order to provide up-to-date information and treatments should be arranged continuously and according to certain criteria in order for patients to receive quality and accurate information.