SELÇUK 7th INTERNATIONAL CONFERENCE ON APPLIED SCIENCES, Konya, Türkiye, 10 - 11 Aralık 2022, cilt.1, sa.1, ss.352-365
Kapının mukavemet ve rijitlik gereksinimleri karşılandığında fazla malzeme varlığı kapı ağırlığında artışa neden olmakla birlikte fazla enerji tüketimine ve emisyon artışına da sebep olur. Genellikle bir otomobilde dört kapı bulunmaktadır. Belirtilen bu nedenlerden dolayı kapı aksamı otomobildeki en önemli parçalardan biridir. Otomotiv kapılarındaki kuyruk kaynaklı boşluklar, otomotiv gövdesinde optimizasyon amaçlı odaklanılan alanlardan biridir. Bu boşluklar sayesinde kapı ağırlığı dolayısıyla otomobil ağırlığında ciddi azalmalar sağlanabilmektedir. Bu çalışmada otomotiv gövde ağırlığını azaltıp yapısal iyileşmeyi arttırmak amacıyla otomotiv kapılarındaki kuyruk kaynaklı boşlukların sertlik ve modal hafif tasarım optimizasyonu Taguchi Metodu, Gri İlişkisel Analiz ve Entropi ağırlıklandırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Taguchi metodu deney sayısını azaltarak, diğer yöntemlere kıyasla hesaplama maliyetini düşüren, etkili ve pratik bir şekilde optimum değerleri elde eden özel bir tasarım yöntemidir. Gri İlişkisel Analiz ve Entropi yöntemleri birer çok kriterli karar verme yöntemidir. Çalışmada dikkate alınan kriterlerin ağırlıklarının belirlenmesinde Entropi yönteminden faydalanılmıştır. Çalışmada kullanılan veriler literatürden alınmıştır. Bu çalışmada literatürdeki çalışmadan farklı olarak yanıt ağırlıkları Entropi yöntemi ile belirlenmiştir. Birden çok yanıt değişkenine sahip olan optimizasyon problemi Gri İlişkisel Analiz yöntemi kullanılarak tek amaç optimizasyon problemine dönüştürülmüştür. Sonuçlar yanıt değişkenlerinin hem eşit ağırlıklandırılmasıyla hem de Entropi ağırlıklandırma yöntemi kullanılarak ağırlıklandırılmasıyla ayrı ayrı elde edilip değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda, kapılardaki kuyruk kaynaklı boşluklar için yapısal tasarım parametrelerinin optimum kombinasyonları elde edilmiştir. Kapı yapısal tasarım parametreleri için bulunan en iyi kombinasyonun optimum faktör düzeyleri belirlenmiştir.