Digital Television Broadcasting In Turkey Sectoral View And Trends / Türkiye’de Sayısal Televizyon Yayıncılığının Sektörel Görünümü ve Yönelimleri


Creative Commons License

Bağcı C., İlhan V.

V. INTERNATIONAL ANKARA MULTIDISCIPLINARY STUDIES CONGRESS (V. ULUSLARARASI ANKARA MULTİDİSİPLİNLER ÇALIŞMALAR KONGRESİ), İstanbul, Türkiye, 27 - 29 Ocak 2023, ss.112-121

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.112-121
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

21. yüzyılın başından itibaren özellikle de telekomünikasyon ve iletişim teknolojileri alanında yaşanan gelişmeler televizyon sektöründe yeni nesil bir yayıncılık anlayışını beraberinde getirmiştir. Alışılagelmiş yayıncılık pratikleri hem teknik hem de içerik açısından yeni bir boyut kazanarak televizyonu geleneksel tanımlarından uzaklaştırmıştır. Sayısal televizyon platformları etkileşimli servisler ve içeriklerle popüler hale gelerek, izleyicilerine/abonelerine daha etkin ve özgür bir seyir deneyimi vadetmiştir.  Böyle bir ortamda sektörel bir analizle gelenekselden internet tabanlı yayıncılığa geçiş sürecinin değerlendirilmesi Türkiye’deki yayın sistemlerinin mevcut durumunun anlaşılması bakımından önem taşımaktadır. Bu kapsamda yürütülen çalışmaların yakınsama olgusu çerçevesinde izleyiciye sunulan yeni imkânlar ve izleme alışkanlıklarında meydana gelen değişikliklerin anlaşılması konusunda araştırmacılara yol gösterici nitelikte olabileceği düşünülmektedir. Çalışmada tümevarımcı veri analizine ihtiyaç duyulması ve sürece yönelik zengin betimlemelerle konunun incelenebilmesi açısından nitel araştırma yöntemi ile yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında da; televizyon yayın iletim sistemlerinde yaşanan kavram karmaşasının nasıl aşılacağı, internet temelli televizyon servislerinin geleneksel televizyon seyir pratiklerini ne ölçüde etkileyeceği ve nasıl bir sektörel yönelim beklendiği konularında sayısal uydu platformları, IPTV, telekomünikasyon şirketleri ve düzenleyici kurumlardan uzmanlar gibi bu alanın başlıca aktörlerinden görüşler alınarak, sektör analizleriyle birlikte genel değerlendirmelere yer verilmektedir. Çalışmada son yıllarda OTT temelli teknolojilerin haberleşme ve yayıncılık sektöründeki merkezi konumu hesaba katıldığında bu durumun televizyon yayınları ve içerik dağıtım yöntemleri üzerindeki doğrudan ve güçlü etkisine de ayrıca dikkat çekilmektedir. Bu sayede, izleyici kavramının, daha geniş kapsamlı olarak kullanıcı ve içerik tüketicisi tanımlamalarını da içerecek şekilde kullanıldığı, internet tabanlı televizyon yayıncılık modellerinin kapsamının ve yaygınlığının arttığına yönelik temel bulguları pekiştirme ve sektörel açıdan betimsel analiz yapma imkânı bulunmuştur.