8. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kongresi, Skopje, Makedonya, 15 - 16 Eylül 2022, ss.39
Bu çalışmanın amacı, ileri düzey yabancılara Türkçe öğretimi ders kitaplarındaki okuma
etkinliklerini türlerine göre incelemektir. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma
yaklaşımlarından doküman incelemesi gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın dokümanlarını
yabancılara Türkçe öğretimi amacıyla hazırlanan Yedi İklim Yabancılar için Türkçe, Yeni
İstanbul Uluslararası Öğrenciler için Türkçe, İzmir Yabancılar için Türkçe, Gazi TÖMER
Yabancılar için Türkçe ve Türkçeye Yolculuk C1, C1+ ve C2 düzeyi 6 ders kitabı
oluşturmaktadır. Dokümanlardan elde edilen veriler içerik analiziyle incelenmiştir. Elde
edilen bulgulara göre dört ders kitabının (İzmir Yabancılar için Türkçe C1, Türkçeye
Yolculuk C1+, Yedi İklim Yabancılar için Türkçe C1, Yedi İklim Yabancılar için Türkçe C2)
en fazla yer verdikleri okuma etkinlik türünün “açık uçlu soru etkinliği” olduğu
görülmektedir. Geriye kalan ders kitaplarından Gazi TÖMER Yabancılar için Türkçe C1
kitabında en fazla yer verilen etkinlik türünün “doğru-yanlış etkinliği” olduğu saptanırken
Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler için Türkçe C1 kitabında en fazla yer verilen etkinlik
türünün “eşleştirme etkinliği” olduğu tespit edilmiştir. Araştırma bulgularına göre ders
kitaplarının en az etkinlik türü olarak yer verdikleri etkinlik türlerinin ise her ders kitabı için
farklılık arz etmesinden ve bazı ders kitaplarında birden fazla en az sayıda etkinlik türüne yer
verilmesinden dolayı nicel olarak da değişiklik gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Dolayısıyla
tüm kitapların ortak olarak en az yer verdikleri herhangi bir etkinlik türüne rastlanmazken
Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler için Türkçe C1, Yedi İklim Yabancılar için Türkçe C1
ve Türkçeye Yolculuk C1+ ders kitaplarında ortak olarak en az yer verilen etkinlik türünün
“bilgi verme etkinliği” olduğu bulunmuştur. Benzer şekilde Yedi İklim Yabancılar için
Türkçe C1 ve Yedi İklim Yabancılar için Türkçe C2 ders kitaplarında da en az yer verilen
etkinlikler arasında ortak olarak “anlatma etkinliğinin” yer aldığı görülürken Yedi İklim
Yabancılar için Türkçe C2 ve İzmir Yabacılar için Türkçe C1 ders kitaplarında ise en az yer
verilen etkinlikler arasında ortak olarak “özetleme etkinliğinin” yer aldığı görülmüştür.