İleri Düzey Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarındaki Okuma Etkinliklerinin Tür Bakımından İncelenmesi


Akyasan M. A., Moralı G.

8. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kongresi, Skopje, Makedonya, 15 - 16 Eylül 2022, ss.39

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Skopje
  • Basıldığı Ülke: Makedonya
  • Sayfa Sayıları: ss.39
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, ileri düzey yabancılara Türkçe öğretimi ders kitaplarındaki okuma etkinliklerini türlerine göre incelemektir. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yaklaşımlarından doküman incelemesi gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın dokümanlarını yabancılara Türkçe öğretimi amacıyla hazırlanan Yedi İklim Yabancılar için Türkçe, Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler için Türkçe, İzmir Yabancılar için Türkçe, Gazi TÖMER Yabancılar için Türkçe ve Türkçeye Yolculuk C1, C1+ ve C2 düzeyi 6 ders kitabı oluşturmaktadır. Dokümanlardan elde edilen veriler içerik analiziyle incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre dört ders kitabının (İzmir Yabancılar için Türkçe C1, Türkçeye Yolculuk C1+, Yedi İklim Yabancılar için Türkçe C1, Yedi İklim Yabancılar için Türkçe C2) en fazla yer verdikleri okuma etkinlik türünün “açık uçlu soru etkinliği” olduğu görülmektedir. Geriye kalan ders kitaplarından Gazi TÖMER Yabancılar için Türkçe C1 kitabında en fazla yer verilen etkinlik türünün “doğru-yanlış etkinliği” olduğu saptanırken Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler için Türkçe C1 kitabında en fazla yer verilen etkinlik türünün “eşleştirme etkinliği” olduğu tespit edilmiştir. Araştırma bulgularına göre ders kitaplarının en az etkinlik türü olarak yer verdikleri etkinlik türlerinin ise her ders kitabı için farklılık arz etmesinden ve bazı ders kitaplarında birden fazla en az sayıda etkinlik türüne yer verilmesinden dolayı nicel olarak da değişiklik gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Dolayısıyla tüm kitapların ortak olarak en az yer verdikleri herhangi bir etkinlik türüne rastlanmazken Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler için Türkçe C1, Yedi İklim Yabancılar için Türkçe C1 ve Türkçeye Yolculuk C1+ ders kitaplarında ortak olarak en az yer verilen etkinlik türünün “bilgi verme etkinliği” olduğu bulunmuştur. Benzer şekilde Yedi İklim Yabancılar için Türkçe C1 ve Yedi İklim Yabancılar için Türkçe C2 ders kitaplarında da en az yer verilen etkinlikler arasında ortak olarak “anlatma etkinliğinin” yer aldığı görülürken Yedi İklim Yabancılar için Türkçe C2 ve İzmir Yabacılar için Türkçe C1 ders kitaplarında ise en az yer verilen etkinlikler arasında ortak olarak “özetleme etkinliğinin” yer aldığı görülmüştür.