HİNT MÜZİĞİNİN NOTASYONU ÜZERİNE BİR TARTIŞMA


Kerimov R.

ASYA STUDIES, cilt.6, sa.20, ss.1-10, 2022 (Scopus)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 20
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.31455/asya.1062975
  • Dergi Adı: ASYA STUDIES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus
  • Sayfa Sayıları: ss.1-10
  • Erciyes Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Müziği notaya almanın geçmişi, neredeyse onun kendisi kadar eskidir. Müzik sanatı ortaya çıktığından beri insanlar icracılık ve beste yapmakla uğraşmışlardır. Fakat ezelden sistemli bir nota yazımının olmaması, birçok eski müzik materyalinin tarihin derinliklerinde kaybolmasını neticelendirmiştir. Notasyon sistemlerinin icadıyla bir parça kâğıt üzerinde yazılan işaretler müziğin sonraki nesillere bırakılmasını mümkün kılmıştır. İnsanların müzik algısı dünyanın çeşitli bölgelerinde farklı şekillerde evrimleşmiş, gelenek ve kültürlerdeki değişimle birlikte, müzik işaretlemeleri ülkeden ülkeye farklılıklar göstermiştir. Dolayısıyla, dünyanın her yerinde müzik sistemleri her zaman belirli estetik yasalara, gerçeklere ve görüngülere dayanarak gelişmiştir.


Sıradışı Hint müziğine özgü incelikli seslerin ve sayısız ritimlerin yazıyla gösterilmesi pek mümkün olmadığından, yüzyıllar boyunca öğretim yönteminde besteler “ağızla çalarak” aktarılmıştır. Lakin bu, Hint müziğinin tarih boyunca hiç notaya alınmadığı anlamına da gelmez. Oysa Hindistan’da notasyonun geçmişi oldukça gerilere gitmektedir. Müziğin saklanması ve kaybolmasını önlemek amacıyla zaman zaman ortaya çıkan notalama sistemleri, aynı zamanda eski bestelere ulaşabilme imkânını yol açmıştır. Dünya müzik tarihinin kültürel oluşumunda çok önemli bir paya sahip Hindistan’ın notasyon sistemlerinin ele alındığı bu makalede konuya ilişkin birtakım bilgiler vermek hedeflenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Hint Müziğinde Notalama, Swaralipi, Sargam, Guru-Shishya Geleneği, Paluskar ve Bhatkhande Notasyon Sistemi